MOLDE: Bestillingen fra regjeringa og støttepartiene er at 750 millioner kroner skal tas inn i form av bompenger når nyvegen Hjelset-Lønset skal bygges.
– Slik det ser ut, vil Lønset-Hjelset bli et eget bompengeprosjekt, ettersom det påbegynnes tidligere enn bypakken for Molde, sier strategisjef Kjetil Strand.
Sve: – NTP vil skape mange tusen årsverk
Det innebærer at det blir bomstasjon både på Hjelset og i området Lønset.
– Rent sjablongmessig legges til grunn 3 kroner per kilometer ny veg, sier Strand.
Her er prosjektene som får penger
Når nyvegen blir 9,2 kilometer lang, skulle det tilsi 28 kroner for å passere bomstasjonene.
– Størrelsen på bompengesatsene er en politisk prosess, og det er ene og alene en politisk avgjørelse politikerne i Molde må ta, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied.
E39 mellom Lønset og Hjelset får 600 millioner kroner
Statens vegvesen jobber med tre vegprosjekt i Molde der alle tre omfatter bompenger. I tillegg til Lønset-Hjelset gjelder det Bypakken, med tunnel gjennom Molde, og fjordkryssingen Vik-Julbøen (Møreaksen).
– Når det gjelder bypakken, ser vi på løsninger med for eksempel timepassering, slik at folk slipper å betale bompenger mer enn én gang hvis de kjører inn og ut av byen, eller gjennom flere bompengesoner i løpet av en time, sier Strand.
Full krangel om nasjonal transportplan
Statens vegvesen arbeider også med vegløsningen for strekninga fra Bolsønes til Årø.
– Hvor langt er planene kommet for denne strekninga?
– Den viktigste parsellen er Bolsønes-Fuglset. Der ligger det forslag til løsning. Molde kommune må legge ut reguleringsplan for Fuglset-Kviltorp og Kviltorp-Årø. Vi må ha et nært samarbeid med kommunen når planene skal lages, sier Kjetil Strand.
– Er meningen å bygge en fire felts innfartsveg til Molde fra øst?
– Vi tenker oss en firefelts veg, men der ett kjørefelt i hver retning er forbeholdt kollektivtrafikken, noe som er et vesentlig mål med bypakken, sier Strand.