– Det tryggeste hadde vært å ikke gjøre noe med logoen. Men av og til må man tørre, sier festivalsjef Hans-Olav Solli.

Torsdag presenterte festivalen sin nye visuelle profil.Mange elementer er nå under utrulling: Ny banner på nordøstveggen på Plassen, annonsekampanjer – og også t-skjortene er rekordtidlig klare.

– Den nye profilen er et viktig steg videre for festivalen, og er ett av flere satsingsområder inn mot årets festival. Med dette på plass, samt hovedprogrammet, har vi nå tid og kapasitet til å bygge arenaene, sier Solli.

Engasjere mer enn informere

Solli forteller at den nye profilen skal uttrykke følelser, og engasjere mer enn den forteller.

– Vi vil snakke til folks hjerter, ikke bare til hodet, sier Solli.

Det er mangeårig samarbeidspartner Tibe i Molde som har utviklet profilen i team med kreativ leder hos Tibe i Trondheim, Harald Øren.

– Hvorfor ble Tibe valgt?

– Jeg har lagt merke til Harald Ørens gode arbeid blant annet for Pstero-festivalen, og inviterte ham til Molde i fjor. Han ble imponert over festivalen, og la fram tanker om omprofileringen vi likte veldig godt, sier Solli, og forteller at det ligger en grundig prosess bak.

– Styre og administrasjon i festivalen, samt de frivillige og nøkkelpersonell, har alle vært involvert. Resultatet er godt forankret i organisasjonen, sier Solli.

– Hvor mye har den nye profilen kostet?

– Vi har satt av litt ekstra midler, men mener vi har vært kostnadseffektive. Hva kostnadene blir nøyaktig, har jeg ikke oversikt over. Vi har ikke kjøpt en ferdig pakke, sier Solli.

– Hvorfor er ny profil viktig ?

– Det visuelle uttrykket er det første mange møter. Vi ønsker å skape interesse. Være et blikkfang, noe som gir lyst til å sjekke ut hva dette er, sier Solli.

Ny logo, slagord og visjon

Prosessen har resultert i ny logo – blant annet inspirert av tangenter, fjell, og det romsdalske i –, visjon og slagord: «Moldejazz - unike opplevelser som setter spor».

– Er dere spent på responsen?

– Ja, jeg regner med mange vil mene noe om den. Det tryggeste hadde vært å ikke gjøre noe med logoen vår. Men av og til må man tørre. Det kjennes viktig og riktig, sier festivalsjefen, som tror den nye profilen blir et løft for hele festivalen.