MOLDE: Kuttet kommer i forbindelse med at Bjørnsonfestivalen nå hører til under «Støtteordning for litteraturformidling» hos Kulturrådet - etter at rådet har gjort om på flere av sine ordninger.

– Med unntak av Litteraturfestivalen på Lillehammer får vi den største tildelingen, på 1,5 millioner kroner i år. Det er bra. Men støtten er kuttet med 150.000 kroner fra i fjor, sier festivalsjef Johild Kosberg Bredin.

– Hvilke konsekvenser får det for festivalen?

– Vi budsjetterer med det samme i 2017, et totalbudsjett på i underkant 4 millioner. Vi håper ikke publikum skal merke det. Men det er en ufordring, og fortsetter det slik, kan vi ikke garantere at det ikke får konsekvenser, sier Bredin.

Godt fornøyd med 2016

Både festivalsjef og styret, som ledes av Arvid Blindheim, er godt fornøyd med fjorårets festivalen.

– Publikumstallet er på 11.000, cirka 1000 flere enn i 2015. På grunn av høyere billettinntekter enn budsjettert , gikk festivalen med cirka 200.000 kroner i overskudd, sier Bredin.

Hun forteller at det etter underskudd i 2014 og 2015 kommer godt med.

– Det er ikke noe mål at vi skal tjene penger på driften og vi budsjetterer med null. Men en stødig økonomi gir oss et godt fundament for videre satsing, det gjør at vi kan ta litt risiko og teste ut ting, sier Bredin, og forteller at festivalen har en egenkapital på rundt 600.000 kroner - en buffer de bør ha.

– Hva skyldes det gode besøket og dermed overskuddet i fjor?

– Jeg håper det skyldes et godt program! Vi feiret jo 20-årsjubileum, og det var litt ekstra stas. Festivalen var jevnt over veldig godt besøkt, sier Bredin.

Opprettholder sponsornivået

Kulturrådet er sammen med fylkeskommune og Molde kommune festivalens viktigste økonomiske støttespillere.

– Rundt 15 prosent av de totale budsjetterte inntektene kommer fra sponsorer og samarbeidspartnere, sier Bredin.

– Flere kulturaktører merker nedgang i sponsormarkedet?

– Ja. Vi har byttet noen, men opprettholdt nivået. Det har nok å gjøre med hvilken bransje de tilhører, sier Bredin.

Sparebank 1 SMN er Bjørnsonfestivalens generalsponsor. Ellers er aktører som Istad Kraft, Høgskolen i Molde og Sparebanken Møre også inne.

– Sparebank 1 SMN støtter Bjørnsonfestivalen med cirka 200.000 kroner i grunnfinansiering. Vi har lange tradisjoner for samarbeid, og vi har en langsiktig intensjon for å videreføre det, sier banksjef Olav Gjerland.

Hver eneste krone teller

Banksjefen er også opptatt av festivalens helårsdrift.

– Vi synes festivalen er modige, i valg av samfunnsaktuelle tema. Vi tror aktivitet skaper aktivitet. Når vi ser samarbeidet som foregår på Plassen, blir vi helt varme om hjerterøttene, sier Gjerland.

Bredin er glade for generalsponsorens signaler.

– Langsiktighet er kjempeviktig. Vi er glad for alle våre sponsorer og samarbeidspartnere. Hver eneste krone teller for oss, sier Bredin.

– Når kan vi forvente programslipp for årets festival?

– Vi sikter oss inn på begynnelsen av april, altså før påske.

generalsponsoren: Festivalsjef Johild Kosberg Bredin med generalsponsoren Sparebank 1 SMN. Fra venstre banksjefene Olav Gjerland, Karin Norli og Terje Korsnes. Foto: Vera Henriksen Foto: Vera Henriksen