– Jeg fikk boka til Brit av en bekjent hos Samlaget. Er det en baktanke med dette, spurte jeg. Ja, sa hun.

Morten Borgersen, tidligere både skuespiller og teatersjef ved Teatret Vårt i Molde, falt umiddelbart for «Sju dagar i august», som fikk P2s lytterpris i 2014 og en rekke strålende anmeldelser.

Mens det er skrevet flere sakprosabøker om 22. juli, var Bildøens roman den første som behandlet temaet skjønnlitterært.

– Det er en veldig god roman. Jeg liker særlig dramaturgien og det kronologiske, at den er bygd over disse sju dagene. Og dialogen mellom de to hovedkarakterene, Sofie og Otto, forteller Borgersen.

En historie om sorg

Handlingen i romanen foregår i 2019, åtte år etter Utøya-terroren. Den handler om hvordan paret Sofie og Otto har det sammen – det skurrer i forholdet – og om sorgen over Marie, Sofies eneste datter, som brutalt ble revet vekk den forferdelige dagen. 22. juli.

Sofie kler seg i sort, hun savner og tenker på datteren hver dag. På hvorfor hun ikke ringte hjem, slik andre ungdommer gjorde. Det er mange ubesvarte spørsmål.

– Jeg ble overrasket over både boka og teatermanuset. Hvor allmenngyldig det er, i forhold til det å håndtere sorg, sier Borgersen, som mener sorg og sorgbearbeidelse fortsatt er litt tabu og omgitt av mange «liksomregler».

Første teaterstykke om 22. juli

Det er forfatteren enig i.

– I 2019, eller 2017, tenker kanskje noen at vi bør ha fått terrorangrepet på avstand. Men å miste noen slik er traumatisk, og får langtidsvirkninger. For Sofie sin del, handler det også om hvordan andre rundt henne takler det, sier Bildøen.

– Har det vært uvilje mot å behandle 22. juli på scena fram til nå – eller har ikke tida vært moden?

– Dette blir det første teaterstykket om 22. juli på en norsk scene, så vidt jeg vet. Jeg tror tiden er inne, sier Borgersen.

Regissøren har brukt et par som mistet sin datter i terroren i research til stykket.

– De er overhodet ikke ferdig med sorgen.

Eller med Utøya. Og de har et behov for å snakke. De fortalte at de har lært seg å ikke være på samme sted som den andre i sorgen. Og til å kunne la den andre være i fred.

Fire skuespillere på scenen

Sju dagar i august har premiere 1. april på scene tre på Det Norske Teatret. Fire skuespillere har rollene som Sofie, Otto, Sofies venninne Karin og psykoanalytikeren Lasse H.: Geir Kvarme, Nina Woxholtt, Ellen B. Winther og Øyvind Berven.Dramaturg er Ingrid Weme Nilsen.

– Forestillingen er minimalistisk i uttrykket, med få elementer. Men bjørketrærne, som er viktig for Sofie, og den kulturelle sofaen, er med, sier Borgersen.

Bildøen forteller at det har vært lærerikt og spennende, på godt og vondt, å sitte på sidelinja under prøvene på hennes første teaterstykke.

– Det er fantasisk å oppleve at en bok man har skrevet lever videre. Jeg var redd det skulle bli vanskelig å gi det en annen form, sier Bildøen.

Både hun og regissøren håper stykket kan føre til videre diskusjoner om sorg, både den kollektive og den personlige, og ulike måter å takle det på.

– Noen sjanse for at vi får se stykket i Molde?

– Da må det komme noen massive henvendelser til Riksteatret, slik at vi får dette ut på turné, sier Borgersen.

Geir Kvarme som Otto og Ellen B. Winther som Sofies venninne, den smarte og vakre Karin, som Otto nærmer seg på utilbørlig vis. Foto: Audun Braastad