– At Molde står på turnélista, er både en vilje fra oss og fra arrangøren, Teatret Vårt. Vi samarbeider med ti av landets byer, der skal vi være minst én gang i året. Ikke bare som gjester, men også for å holde workshops og samtaler, og linke dansen til noe større. Molde er et bra sted å være, med et interessert publikum, som vi ønsker å bygge opp ytterligere, sier Hooman Sharifi, teatersjef for Carte Blanche, for øyeblikket på turné i Stavanger.

Publikum må ta eierskap

Den iranskfødte koreografen kom alene til Norge som asylsøker i 1988, da han var 14 år, etter flere måneder på flukt. Gjennom fritidsklubber i Oslo fikk han sansen for hip hop og streetdance. Så ble det koreografiutdanning ved Kunsthøgskolen. I 2000 startet han eget kompani, Impure Company.

– Hip-hop handler om hva du står for og hvem du er. Deg og din stil. Den har vært utrolig viktig for meg. I hip-hop-miljøet er det aksept, det åpner og inkluderer, samtidig som det er konkurranse, og du må kunne stå for ting, sier Sharifi, som siden 2014 har vært sjef for landets nasjonale dansekompani.

– Dere kommer til Molde med Jerada. Hva kan publikum forvente?

– Det er en enkel forestilling, med enkle virkemidler, som går fra noe sakralt og vakkert til voldsomt energifullt og levende. Det er stor bredde av følelser, og klare karakterer. Vi forteller ikke en historie, vi gir mer stemninger, sier Sharifi om oppsetningen, koreografert av Bouchra Ouizguen.

– Noen vil mene samtidsdans er vanskelig å forstå. Dine tanker om det?

– Jeg er opptatt av at publikum må ta eierskap til sin tolkning, enten de er negativ eller positiv. Alt du føler, tenker eller mener etter å ha sett en danseforestilling er helt greit. Kunsten oppstår i det publikum opplever noe. Og det har vi alle evnen til. Vi leser jo aviser, ser TV og er et opplyst folk. Spørsmålet er bare om man tør.

1.200 søkere fra hele verden

Sharifi forteller at danserne som besøker Molde lørdag er helt i verdenstoppen.

– Vi har auditions to ganger i året, med tilsammen 1.200 søkere fra hele verden. Kun én eller to får jobb, forteller Sharifi om kompaniet som nå består av 50/50 utenlandske og norske dansere.

– Danserne er det ypperste du kan få tak i. Det skal publikum være klar over når de ser Carte Blanche. Det er råbra. Disse leverer!

– Hva særpreger dans sett i forhold til andre kunstformer?

– Dans klarer å skape et rom der meninger og oppfatninger oppstår. Det er driv, utvikling, rytmer, som mater rommet, et fysisk språk, som danner et språk publikum må tolke. Det skjer live, her og nå. Og publikum kommer sammen for å oppleve det.

– For deg er kunst lik politikk?

– Ja, men ikke partipolitikk. Gjør du noe i det offentlige rom med offentlig støtte, mener jeg du er et politisk organ. Da må vi stille spørsmål om hva vi representerer og hva vi står for.

– Du har også ytret deg om asylpolitikk?

– Ja. Jeg mener for eksempel at vi ikke kan sende ut barn som har kommet hit som 14-åringer. Men det tilhører egentlig et annet intervju. Poenget er at jeg ville hatt meninger om dette uavhengig av min bakgrunn. Jeg er opptatt av hvordan vil vil ha det i samfunnet, og hvordan vi skal fungere sammen. Og jeg tror de aller fleste egentlig bare vil ha det bra.

– Du gir deg som Carte Blanche-sjef i august 2018. Hva tar du med deg?

– Utrolig mye. Det er en fantastisk gjeng. Det er lærerikt. Og møtene med publikum, de setter jeg høyt.

– Er du et forbilde?

– Det får andre bestemme. Jeg bare jobber. Det er mange sterke forbilder som aldri kommer fram. Men jeg er i en posisjon der jeg kan snakke. Og bli hørt.

HVA: Jerada - Carte Blanche

TID OG STED: Teatret Vårt 18. mars kl. 18.00 (intro 17.30)

Hooman Sharifi kommer til Molde med Carte Blanche, og inviterer til forestilling, samtaler og workshop for de over 13 år. Foto: Helge Hansen