Eide: Åse Lysgård, rådgiver ved Eide ungdomsskole, sier til Romsdals Budstikke at innovasjonscamp er en mulighet for niendeklassingene å lære mer om kommune og næringsliv.
– Folk og næringsliv får se hvilke flotte ungdommer vi har i Eide kommune. Det er de som er framtida, og det lover bra, sier hun.
Hele uka
Campen foregikk hele uka, men med innlagt skidag tirsdag.
Torsdag kveld var det høgtidelig finale med elever, jury, mentorer, foresatte og andre interesserte.
Den årlige campen er et godt samarbeid mellom Eide ungdomsskole og næringslivet, og skolen roser næringslivet for å vise interesse og vilje til å delta.
Elevene deles i grupper som får oppgaver gitt av bedrifter i kommunen. En jury bedømmer utkastene og kårer de tre beste.
Vant med trappeoppgave
I år vant gruppa som så på hvordan trappeprodusenten Melby kan merke sine produkt så de skiller seg ut på leveringstidspunktet.
Elevene kom fram til at trappene bør utstyres med et metallskilt med navn, dato og produksjonsnummer. I tillegg lages det ei brødfjøl av materialrester fra trappa med Melby-navnet freset inn, og som kjøperen får sammen med ei mappe med informasjon.
Vinnerbidraget skal presenteres på årsmøtet til Eide Næringsforum tirsdag. Det skal også delta på regionalfinale i Bjørnsonhuset seinere i vår.
Selgende vedkasse
På andreplass kom gruppa som skulle finne fram til ei vedkasse som produsenten Svanpro kan øke sitt vedsalg på. De vil ha ei vedkasse der sekkene kan settes rett inn heime hos kunden.
Foredrag i Paris
Gruppa som ble nummer tre hadde det kanskje mest eksotiske oppdraget. Frisørsalongen Sveis’n vil ha gode ideer til et foredrag bedriften skal delta med i Louvre Paris.
Innehaveren Inger Oddveig Kjøl er medlem i Haute Coiffure Francis, avdeling Norge, som har blitt forespurt om å holde et 30 minutts show.
Elevene bidro med forslag til et digitalt bakteppe med musikk, som gjenspeiler Norge og fire tema.