GARDERMOEN: – Jeg kan ikke love mer enn det som nå legges inn i Nasjonal Transportplan, sier statsminister Erna Solberg (H) til Romsdals Budstikke.

Hun mener det er riktig av regjeringa å sette av penger til bygging av fjordkryssingsprosjekt på europaveg E39, som Møreaksen.

– Det er vel Møreaksen Romsdals Budstikke er mest opptatt av, sier Erna Solberg.

Vil tøyle kostnadene

Men statsministeren mener kostnadene for vegprosjektene må tøyles, ellers sprekker tidsplanen.

– Vi har delt Nasjonal Transportplan i to perioder på 6 år hver. Hvert år skal det vurderes hvor mye penger som kan legges inn og hvor raskt prosjekt kan realisere. Vi kan ikke la hvert prosjekt bli for kostbart. Da klarer vi ikke å realisere vegprosjektene med den samme tidshorisonten, forklarer Erna Solberg.

Hordfast-planer ble for dyre

Hun viser til fastlandssambandet Hordfast i Hordaland. Prosjektet var anslått å koste minst 43 milliarder kroner.

– Vi må stikke fingeren i jorda. Vi har ikke råd å bruke så mange milliarder på Hordfast. Vi må kutte i prosjektet. Vi kan ikke bruke 43 milliarder kroner på det prosjektet. Da må vi finne andre løsninger. Hordfast kommer til å bli realisert litt seinere enn vi hadde ønsket, sier Erna Solberg.

Kjente byggemetoder

Erna Solberg signaliserer at det må benyttes kjente byggemetoder, ikke la hvert prosjekt bli et grensesprengende vegprosjekt.

Fjordkryssingsprosjektet Møreaksen, mellom Vik i Tomrefjord og Julbøen i Molde, er tunnel, hengebru og veg som er planlagt bygget etter kjent teknologi.

– Når bygging av infrastruktur skal hjelpe til med omstillingen i Norge, kan det legges enda mer penger i potten for å få bygget nye veger for å sette fart i omstillingen?

– Jeg kan ikke love mer enn det som nå ligger inne. Dette er et stort løft. Det er viktig å gi en tydelig beskjed til de som planlegger veger og E39: Det kan ikke bli sånn at disse prosjektene skal bli liksom de største ingeniør- og teknologiprosjektene. Da kommer vi ikke til å klare å realisere dem, sier Erna Solberg til Romsdals Budstikke.