Ny E39 Julbøen – Glamox skal gå mest i tunnel. Den må være ferdig når snora klippes for Tautratunnelen og Julsundbrua.

Romsdals Budstikke har snakket med strategisjef Kjetil Strand, senioringeniør André Moltubakk, og seksjonssjef Leif Magne Lillebakk i Statens vegvesen om Møreaksen (se faktaboks), E39 forbi Molde, Bypakke Molde, og ny Lønset–Hjelset:

1. Mandag ble regionen forespeilet to milliarder til Møreaksen i 2022–23. Hvor skal de brukes?

– Det er det for tidlig å svare på. Først må planene på plass, vi må kna kostnadene og se på ulike strategier for utbygging.

2. Kritikere mener man ikke får effekt av Møreaksen før hele Ålesund–Molde er klar. Med 2 pluss 6 milliarder på 12 år, er det langt igjen til prisen på 36 mrd. for hele?

– Hele grunnlaget for ny Ålesund–Molde er å korte ned reisetida for å få felles bo- og arbeidsmarked. Halvparten av den effekten får vi med fjordkryssinga alene. Strekninga Vik i Vestnes til Breivika i Ålesund må ikke nødvendigvis stå ferdig samtidig som fjordkryssinga. Den neste store gevinsten på reisetid får vi når strekninga Vik – Digerneset står ferdig.

3. Statsråden krever lavere kostnader. Hvordan få til det?

– Vi har allerede fått ned prisen på fjordkryssinga (Tautratunnelen og Julsundbrua) med et par milliarder. Så må vi se nærmere på ulike kryssløsninger, blant annet Nautneset på Otrøya. Ellers kan tunneler bygges ett løp av gangen, og planlagte firefeltsveger med to felt om gangen. Men Tautratunnelen må bygges med to løp med én gang, av sikkerhetsgrunner.

4. Hva er egentlig Møreaksen? Kun fjordkryssinga? Eller hele ny E39 Molde – Ålesund?

– Jeg ser det er full forvirring om det. Vi bruker ikke navnet Møreaksen, vi snakker bare om strekningene: Breivika–Digerneset, Digerneset–Vik, Vik–Julbøen, Julbøen–Bolsønes. Eller hele, Molde–Ålesund.

5. Det har vært snakk om 500 kr i bompenger for Ålesund – Molde. Hva må trafikantene vente å betale?

– Det vet vi ikke ennå. Sjablongmessig regner man 3 kr per km, man pleier å havne omtrent der. Vi skal lage en bompengeproposisjon som Stortinget behandler og vedtar.

6. Hvor lang blir ny E39 Molde–Ålesund mot dagens ca. 70 km?

– 10–15 km lenger enn i dag. Tidsbesparelsen skjer ved at man kjører fortere, mellom 90 og 110 km i timen.

(Med 80 km strekning blir «sjablongmessig bompengesats» på 3 kr/km til ca. 240 kr for Molde–Ålesund. Red.anm.)

7. Kan noe av prosjektet betales med ferjeavløsningsmidler?

– Ja. For Molde–Vestnes utgjør dette ca. 5 mill. kr i året i kapitalkostnader for hver av de fire ferjene, dvs. 20 millioner i året i maks 30 år. Det er også et element knyttet til driftskostnader. For Mordalsvågen–Solholmen er jeg usikker hvordan det slår ut. For Aukra er det aktuelt med slike midler, men jeg er usikker på hvor mye.

8. Er det aktuelt å kreve inn bompenger på forhånd?

– Normalt betaler man bompenger først når et vegprosjekt er ferdig, men her kan det være aktuelt å forhåndsinnkreve bompenger på ferja.

9. Ny E39 Julbøen forbi Molde må stå klar seinest når Tautratunnelen og Julsundbrua åpner. Hvordan blir den vegen, og hva vil den koste?

– Store deler av den strekninga vil legges i tunnel, med litt ulike alternativ. Den starter ved Julbøen, får trolig en avkjøring vest for sentrum, og munner ut ved Glamox på Bolsønes. Kommunen har bedt oss utrede å forlenge tunnelen mot øst, men det er ikke del av kommunedelplanene. På Glamox kopler E39-tunnelen seg inn på bypakken, med firefelts veg til rundkjøringa ved flyplassen. Pris Julbøen–Bolsønes beregnes til ca. 5 milliarder kr.

10. Og prisen for Bypakke Molde, og ny Lønset–Hjelset?

– Bypakken, som omfatter flere andre tiltak enn riksvegdelen, regnes grovt til 3 milliarder. Og Lønset – Hjelset, som er ferdig prosjektert, er beregnet å koste 1,3 milliarder.

11. Sjukehuset skal stå ferdig i 2022-23, og da må vel Lønset – Hjelset stå klar. Når kommer den?

– Det er vi veldig spent på.

12. Når hele Møreaksen fra Ålesund til Molde står klar, blir det aller meste av vegen i tunnel?

– Ja, det er veldig krevende å bygge høyklasse veg på Vestlandet. Det er strenge krav til kurvatur på veg for 110 km i timen. Når det i tillegg oppstår naturkonflikter, er det ofte tunnel som blir løsninga.

13. På Dagsnytt 18 tirsdag kom det kritikk om at regjeringa nå lover store vegprosjekt i hele landet, i flere tilfeller uten å bevilge noe særlig nå. Det kan sees som et forsøk på å binde framtidige regjeringer som faktisk må bevilge de store pengene. Hva tenker du om det?

– Det har jeg ingen kommentar til.