TORVIKBUKT: Gjøco AS er den klart største private arbeidsgiveren i Gjemnes kommune. Malingsfabrikken i Torvikbukt sysselsetter 50 ansatte, pluss en stab på ti som styrer med salg og markedsføring. I Norge omsatte Gjøco AS for 260 millioner kroner i fjor. Det ga et overskudd på over ti millioner kroner før skatt. Det er med andre ord ingen grunn til å svartmale.

Ser lyst ut

– Absolutt ikke. Det ser rett og slett lyst ut for Gjøco. Vi solgte cirka åtte millioner liter maling, beis, sparkel og løsningsmidler i fjor. Vår omsetning vokste med cirka tre prosent, som betyr at vi tar litt markedsandeler, sier Rolf Gjøen til Romsdals Budstikke.

I tillegg til hovedfabrikken i Torvikbukt, har Gjøco også en egen fabrikk i Skåne i Sverige. Gjøco kjøpte fabrikken for noen år siden. Der omsatte de for 75 millioner i fjor og gikk cirka fem millioner i pluss. Fabrikken i Sverige sysselsetter rundt 20 årsverk og er med på å styrke Gjøco som konsern.

Gjøco i åtte land

– Driften i Sverige er med på å styrke Gjøco totalt. Våre produkt finnes nå i Norge, Sverige, Danmark, Island, Færøyene, Finland og så smått i Polen og Litauen. Vi jobber med vårt og kjører på. Vi følger vår strategi til punkt og prikke. Høy kvalitet og gunstige priser. Det har alltid vært Gjøco sin filosofi, understreker Rolf Gjøen.

Fabrikken i Torvikbukt har cirka 13 prosent av det norske maling- og beismarkedet. Gjøco er med det en klar nummer to, bak den verdensomspennende megabedriften Jotun.

– Jotun har cirka 70 prosent av det norske markedet. Vi har som målsetting å komme opp på rundt 15 prosent. Vi leverer til de fleste kjedene i Norge, vi har vel kontrakter med 10 av totalt 13-14 aktører. Av vårt totale produksjonsvolum kommer fem millioner liter fra Torvikbukt, en million liter fra Skåne, og resten kjøper vi inn og videreselger. Som for eksempel sparkel og tynningsmidler, forklarer Gjøen.

Han forklarer at det er stillingskrig i malingsmarkedet. Gjøco er lykkelig som «liten», iallfall sett i forhold til Jotun.

Sunn og god drift

– Vi har en sunn drift. Vi tjener gode penger som i stor grad pløyes tilbake til å videreutvikle bedriften. Vi reinvesterer for å styrke vår posisjon. Det er privatmarkedet som er desidert viktigst for oss, og det går så det dundrer. Greier vi å øke omsetningen med 3-4 prosent i året er det bra, sier daglig leder Rolf Gjøen i Gjøco AS.

Stålkontroll: Rolf Tage Gjøen tar imot en stålleveranse fra Odd Børge Fagerheim i bedriften Ventistål. Foto: Eirik Heen