Sjøl sparer han flagginga til spaden er i jorda. Men glad er han.

– Det er en milepæl. For nå er Møreaksen inne i første periode på NTP. Nå skal arbeidet til styret i Møreaksen og til de berørte kommune fortsette med uforminsket kraft, og så kan vi – i beste fall – håpe på oppstart av fjordkryssinga i 2020-2022. Kunsten og jobben nå er å få spaden i jorda, sier Gangstad.

– Møreaksen-nyheten i dag - var den forventet?

– Ja, forventet ut fra de signal jeg har fått og den jobben som er gjort så langt. Neste rullering av NTP er i 2020-21. Da må vi være kommet så langt at vi får inn restsummen.

– Ja, for kostnaden for Vik-Julbøen er 14,5 - ikke 8 milliarder...

– Ja, men samferdselsministeren har gitt signal om at kostnaden må ytterligere ned. Dette er noe vi alle nå må og vil ta på fullt alvor, sier Ganstad.

– For nå har du trua?

– Det har jeg. Det er et betydelig beløp som er satt av. Ikke småpenger. Og det er også mulig med bompenger og forhåndsinnkreving. Det vil også hjelpe på prosjektet, sier han.