To tredeler av Moldes barnehager har ikke nok barnehagelærere i pedagogisk leder- stillinger. En oversikt fra barnehagefakta.no viser at 34,6 prosent av Moldes 27 kommunale og private barnehager oppfyller pedagognormen ved å ha nok pedagogiske ledere som er barnehagelærer eller har videreutdanning i småbarns- og barnehagepedagogikk. (Se fakta.)

Har dispensasjon

De øvrige Molde-barnehagene oppfyller kravet med dispensasjon.

– Det betyr ikke at disse barnehagene ikke har barnehagelærere, men noen pedagogisk leder-stillinger besittes av andre fagpersoner, som barne- og ungdomsarbeidere eller lærere og barnevernspedagoger med dispensasjon fra utdanningskravet, sier Gro Toft Ødegård, fagsjef for barnehagene i Molde kommune. Oversikten viser at de færreste av romsdalskommunene har nok barnehage- lærere. Få kommer opp til nasjonalt snitt.

Vedtok økning

Toft Ødegård understreker at pedagogdekningen i Molde er i tråd med nasjonale krav, men at kommunen «ønsker flere barnehagelærere enn minstekravet for å gjøre kvaliteten i tilbudet enda bedre».

– Hva skyldes det at dere ikke har flere som oppfyller profesjonskravet?

– Det har vært en enorm vekst i barnehagene. Behovet har økt. Tilgangen til barnehagelærere er ikke tilstrekkelig. Noe av grunnen kan være at vi ikke ligger i nærheten av utdanningsinstitusjonene. Volda og Trondheim, som har barnehagelærerutdanning, har god dekning, sier Toft Ødegård.

I november vedtok Molde kommunestyre «Fremtidens barnehage i Molde – barnehageplan 2016-2026», hvor en del av strategien for å gjøre barnehagene bedre er å øke den totale barnehagelærerandelen til 50 prosent. I dag er tallet 38 prosent.

Utdanner fra egne rekker

De statlige kravene sier at det minimum skal være én pedagogisk leder per 18 barn over tre år, og en per 9 barn under tre år. Dispensasjoner gis for ett år av gangen. Deretter må stillinga som pedagogisk leder lyses ut på ny. Blant virkemidlene for å få dekket opp pedagognormen i Molde er videre- og etterutdanning av ansatte i barnehagene. Per i dag er tretten ansatte inne i videreutdanning for å bli godkjente barnehagelærere.

– Vi oppmuntrer til etter- og videreutdanning. Sju personer går arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, fire går barnehagelærerutdanning på deltid, to tar tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk. Det er også flere pedagoger som tar videreutdanning i ledelse, sier Toft Ødegård.

Ville forstå barna bedre

Torill Gjendem på Barnas Hus i Molde var kunnskapstørst etter ti år som assistent i barnehage. Hun tok barnehagelærerutdanning i Volda på deltid, og er i dag pedagogisk leder på Rød avdeling.

– Jeg ville vite mer om hva jeg holdt på med, forstå sammenhenger og få mer kunnskap, så tiltak ble kunnskapsbasert og ikke bare basert på synsing og erfaring. Det er lenge siden de ansatte i barnehagene var «barnehagetanter». Utdanningen har gjort yrket mer spennende. Det er givende å vite mer. Jeg ser og forstår barna på en bedre måte nå, sier Gjendem.

– Hvorfor er det viktig å ha barnehagelærere?

– Viktigheten av omsorg og leik er kjernen i en god barndom. Det krever kompetanse å iverksette riktige tiltak til rett tid, og barnehagelærerne leder dette arbeidet. Det er høg brukertilfredshet barnehagene i Molde, og mange dyktige ansatte med og uten høgere utdanning. Flere barnehagelærere med på laget vil styrke barnehagene enda mer som pedagogisk institusjon, sier Toft Ødegård.

Etterutdanner alle

Ødegård opplyser av samtlige 400 ansatte i barnehagene er i etterutdanning.

– Forrige prosjekt var «Vennskap på ramme alvor – kompetanseutvikling i moldebarnehagene». Nå starter vi «Til topps med kunnskap og kompetanse – implementering av ny rammeplan i moldebarnehagene», sier hun.