MOLDE: Det sier Møreaksen-motstander Terje Tovan (Borgerlisten) etter nyheten om to milliarder til Møreaksen innen 2023, og ytterligere seks innen 2029. Nyheten er del av Regjeringas og støttepartias enighet om Nasjonal transportplan (NTP) som vedtas i vår.

– Vil låse oss til Møreaksen

Tovan er sterk motstander av Møreaksen og har støttet Romsdalsaksen så langt. Etter mandagens nyhet om at Møreaksen er inne i NTP, tror han den blir realisert. – Men jeg er stygt redd for at de legger opp til at de to første milliardene går til planlegging og vegløsning inn fra vest til Molde, for å låse oss til Møreaksen. Hvis det er planen, uten at vi vet løsninga forbi Molde, så kan jeg minne om at det er lokalvalg i 2019. Dette vil Moldes innbyggere aldri gå med på. Det vil bli kjempa beinhardt imot dette!

– Gevinst det ikke er dekning for

Tovan peker på at NTP rulleres hvert fjerde år, ikke hvert sjette. Det vil si at politikerne hvert fjerde år vedtar hva de faktisk vil bevilge penger til i de fire neste statsbudsjettene.

– Det er for å sikre at planene henger sammen med teknologisk utvikling, økonomi og nye behov – at kartet stemmer med terrenget. Så når de nå snakker om «første 6-årsperiode», er det en politikerformulering for å si at Møreaksen ikke er med de første fire åra. De ønsker en bordet fanger-effekt, og vil innkassere en politisk gevinst det ikke er dekning for, mener han.

Ikke bindende

For: ingen ting av det politikerne sier skal skje om seks år, er bindende, mener Tovan.

– Men som de gode politikere de er, får de det til å høres som noe annet. Om seks år kan det komme andre prioriteringer.

Tovan tolker mandagens nyhet som at det kan komme to milliarder til Møreaksen i 2022-23, og nye seks innen 2028–2029.– Hvis det slår til, har vi bare åtte av de 14,5 milliardene det koster for Vik – Julbøen. Men fjordkryssinga og resten av prosjektet må bygges fortløpende. Hvis ikke, gjøres kolossale investeringer som ikke gir samfunnsnytte på flere tiår.

– Lite penger

– Når det bevilges så lite penger, tyder det på et taktisk grep for å låse oss til Møreaksen, men uten nok penger til realisering. Da vil bompenger spille en stor rolle – de utgjør ofte 50–60 prosent. Jeg ser Nesvik sier til Sunnmørsposten at en del av pengene de kaller NTP-midler, faktisk er forskuttering av bompenger, sier Tovan.

Og for at denne kjempeinvesteringa skal ha noen nytte, er man avhengig av at også Vik – Moa er ferdig, sier han.

– Men det er det ikke penger til, så langt jeg forsto Nesvik og Orten. Jeg vet ikke om, og når, den delen kan påbegynnes.

– Hafast og Halsafjord på vent

Tovan mener igangsetting av Møreaksen betyr at Halsafjord-kryssing og Hafast må stå på vent. –Møreaksen vil spise alt. Vi er nå i en smørje av en planleggingssituasjon som preges av politisk taktikkeri, og som kan få store skadevirkninger for samfunnsutviklinga i deler av fylket, mener han. Og:

– Fasit blir trolig at Moldes beboere må begynne å betale bompenger ganske snart for å finansiere det som blir en gedigen handels- og pasientlekkasje til Sunnmøre når den tid kommer. For det er Ålesund som har kjøttvekta og farta, bare de vil vinne på denne hurtigforbindelsen til Ålesund, sier han.

For øvrig lurer Tovan på hvor og på hva de 8 milliardene skal brukes.