Det går fram av Utdanningsforbundets oversikt over utviklingen i lærerårsverk i den norske grunnskolen.

I 2015 og 2016 utbetalte Utdanningsdirektoratet 870 millioner kroner til kommunene for at de skulle ansette flere lærere.

Av disse fikk Møre og Romsdal rundt 41,5 millioner kroner.

Spises opp av flere timer

Tallene viser isolert sett en økning på 748 lærerårsverk til ordinær undervisning for 1.–4. klasse i landet, men endringen tilsvarer bare 199 årsverk.

Dette fordi den vedtatte lærerøkningen i grunnskolen spises opp av flere elever og flere undervisningstimer, viser Utdanningsforbundets oversikt.

– Hva er de eventuelle innvendingene mot bruken av tallene på denne måten?

Molde i null?

Fra og med høsten 2015 fikk Molde det statlige tilskuddet øremerket kommuner med gruppestørrelser over landsgjennomsnittet på 1.–4. trinn i ordinær undervisning.

I Kvalitetsmeldingen for grunnskolen opplyser kommunen at styrkingen konkret ga 4,3 flere lærerårsverk.

I GSI øker kommunen med 5,86 lærerårsverk for 1.–4. trinn i perioden, men disse ble i spist opp av en økning i elevtimer, viser Utdanningsforbundet.

Et økt ressursbehov som følge av 92 nye elever på 1.–4. trinn gjorde at lærerøkningen i praksis endte i minus (!) 0,76 årsverk.

Medregnet alle klasser i grunnskolen, er lærertettheten i Molde i praksis uendret etter å ha mottatt en styrking for 1.–4. trinn på i alt 4,45 millioner kroner i 2015 og 2016.

Penger til fem lærere

Utdanningsforbundet omregner kronetilskuddene til lærerårsverk, basert på en gjennomsnittlig totalutgift per lærer på 680.000 kroner.

For Molde utgjør dermed 2016-tilskuddet på 3,34 mill. kroner cirka fem lærerstillinger. Derfor reagerer Utdanningsforbundet på at Molde kun oppnår en økning på 0,01 årsverk når hele moldeskolen sett under ett.

– Det skjer på tross av at stortingsflertallet har vedtatt og bevilget ekstra penger over statsbudsjettet for å få en økning i lærertettheten, påpeker Handal.

Aukra og Fræna øker

Kommunen som kommer best ut på økning av lærertettheten i 1.–4. trinn er Aukra med en økning på 2,93 årsverk. Kommunen har også økt på snittet for alle trinn, med 2,79 årsverk.

Fræna, som følger etter med en økning på 2,38 årsverk på 1.–4. trinn har imidlertid gått ned med -0,24 årsverk, ser man alle trinn under ett.

Leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal mener den nedslående statistikken over lærerårsverk viser at en lovfestet norm er eneste måte å øke lærertallet på. Foto: Stig Weston /UF 2016–2019 (2. nestleder i Utdanningsforbundet 2013-2015)