I 2015 begynte billedkunstner Eivind Reierstad arbeidet med utstillinga A-project #1 (every man come to me), som tar opp tematikk rundt Koranen og islams kvinnesyn.

Dyrket fruktbarheten

Torsdag åpnet utstillinga på Møre og Romsdal Kunstsenter.

– Det har vært mye diskusjon rundt islam, IS og terror de siste åra. Jeg leste Koranen for å prøve å forstå hva islam er. Denne utstillinga er en norsk billedkunstners tolkning av islam, med spesiell vekt på kvinnesynet, sier Reierstad, som i research-perioden undersøkte grunnlaget for islam.

– I de gamle stammekulturene på den arabiske halvøy dyrket de kvinnene, fruktbarheten, seksualiteten. Dette finnes fortsatt i ornamentikken i islam. Samtidig, når jeg leser Koranen, ser jeg at det er en bok skrevet til menn, med råd og veiledning til hvordan de kan leve gode liv. Innenfor de fleste retninger av islam er seksualitet og kjønn noe man ikke snakker om, sier Reierstad.

– Pakkes inn i burka

Reierstad er utdannet fra Kunst- og håndverksskolen i Oslo i 2002. Blant verkene i utstillinga er polaroidbilder, bønnehatter, tegninger, video og en installasjon. I tillegg har kunstner Kristin von Hirsch laget en tekstpublikasjon.

Det er spesielt i tegningene, som er varianter av ornamentene i islam, i videoen, og installasjonen kjønnsperspektivet tas opp.

– Installasjonen er min versjon av Kaba, den hellige steinen som muslimer går rundt tre ganger som en del av pilegrimsreisen til Mekka. Kaba-steinen er en meteorittstein med form som et kjønnsorgan, og var der før islam. Den er dekket til, på samme måte som kvinnene, som pakkes inn i burka. Dette er jo ikke for å undertrykke kvinnene, men for å beskytte menn mot sitt eget begjær. Det viser en redsel for kvinner, sier Reierstad.

Frykt for krigerkvinner

Videoen tar for seg kvinnene som kjemper mot IS på grensa mellom Tyrkia og Syria. Disse er ekstra fryktet, forteller Reierstad, fordi IS-krigerne tror at dersom man blir drept av en kvinne kommer man ikke til paradis.

Med feministiske øyne

Utstillinga har vært vist to ganger tidligere. En gang i Taiwan, en gang i Drammen.

– Hvilke reaksjoner fikk du?

– I Taiwan var det en muslimsk studentgruppe som reagerte på utstillinga. De lurte på om jeg hadde laget den for å provosere. Vi i Vesten er vant til å diskutere fritt, og er influert av en sterk feministtradisjon. Utstillinga er en tolkning av islam sett med mine nordiske, feministiske øyne. Og jeg forsvarer retten til å diskutere islam. Studentene ble både overrasket og provosert, spesielt fordi jeg tok opp tema som for mange muslimer er tabu, sier Reierstad.

Islamkritikk

– Er du islamkritisk?

– Jeg vet ikke. Jeg var nok det da jeg begynte. Etter å ha snakket med muslimer og gjort research ser jeg at muslimer har like mange måter å forholde seg til religionsutøvelse på som det kristne nordmenn har. De tolker Koranen ut fra konteksten og tida den er skrevet i. Derfor er det så fint å ha med Kristin von Hirsch sin tekst. Hun har skrevet om sufi-tradisjonen, som har en mer liberal islamtolkning enn mange andre retninger i islam. Jeg håper publikum vil tenke gjennom problematikken og hvordan vi forholder oss til islam, sier Reierstad.

Menn som sitter på sannheten

Kristin Mandt Heim, daglig leder på Møre og Romsdal Kunstsenter, mener Reierstad tar opp en svært aktuell problemstilling. Derfor regner hun også med godt besøk på utstillinga.

– Utstillinga kan provosere?

– Vi åpner for alle meninger rundt temaet, og vil ikke tråkke noen på tærne. Men jeg tenker at det er interessant å se på spørsmål knytta til religion og kjønn. I de store verdensreligionene har menn hatt – og har fortsatt – en sentral posisjon. Det må gå an å stille spørsmål om det alltid er menn som sitter med sannheten, sier Mandt Heim.

HVA: A-project #1 (every man come to me) ved Eivind Reierstad

TID OG STED: Møre og Romsdal Kunstsenter, 23. februar-18. mars

Tegningene er Reierstads egne versjoner av islams ornamenter, som ofte inneholder hyllest til fruktbarhet, kvinner og seksualitet. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Polaroidbildene har tittel og tema fra vers i Koranen. . Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Marokkanske bønnehatter med fransk broderi. Ideen kom etter terroraksjonen i Paris. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen