I fjor gjeninnførte Fræna MOT-konseptet etter noen år uten. Nå tar de satsingen et steg videre, med det nye MOT-tiltaket «Skolen som samfunnsbygger», som involverer flere aktører i arbeidet. Fredag var samtlige lærere, assistenter, kontorpersonale, fagarbeidere og andre som jobber med elever samlet til foredrag ved Bjørg-Elin Moen, som er leder for «Skolen som samfunnsbygger». Ungdomsskoleforeldre og personer fra lag og foreninger i kommunen deltok på en kortere variant av foredraget kvelden i forveien.

– Vi må tenke MOT tjuefire-sju. Alle har et ansvar til å si hei, til å se elevene, styrke dem og bidra til å bygge sjøltilliten deres. Foredragene gir oss nyttige verktøy og en felles forståelse av hvordan vi bør jobbe for å gi ungdommene mot, sier MOT-koordinator og Hustad rektor Anne Kristine Løseth.

Tøff kjærlighet

Blant verktøyene er tøff kjærlighet og det som kalles 6-1.

– Man bør gi seks positive tilbakemeldinger for hver tilbakemelding som ikke er god. Det man tar opp skal gå på handling, ikke person. Tøff kjærlighet innebærer at voksenpersoner må sette grenser. Tydelige rammer viser at man bryr seg, sier Løseth.

Dokumentasjon

Hele skoledagen var satt av til foredrag, og elevene hadde derfor fri.

Ikke motvillige, men MOT-villige Bud-rektor Elisabeth Langeland, Hustad-rektor Anne Kristine Løseth, Fræna ungdomsskole-rektor Ann Margrethe Farstad og Bjørg-Elin Moen fra MOT. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen

– Den du synes fortjener det minst, er den som trenger det mest. De små tingene i hverdagen kan utgjøre en enorm forskjell, sa Bjørg-Elin Moen til de ansatte.

– Hvorfor er MOT og «Skolen som samfunnsbygger» viktig?

– Alle har et ansvar for å inkludere og se ungdommene på en positiv måte. Ønsket om å bli sett er grunnleggende for mennesker. Begrunnelsene for at noen mennesker radikaliseres, er ofte at de «blir sett» i disse miljøene, sier Moen.

– Har MOT-konseptet dokumentert effekt?

– Ja, vi har både elevundersøkelser og undersøkelser utført i samarbeid med eksterne firma som viser at MOT virker. Undersøkelsene viser mindre hyppig mobbing, færre psykiske plager, færre elever uten en eneste venn og mindre hyppig rusmisbruk, sier Moen.

Ønsker robust ungdom

– Vi får en bedre kontinuitet når coachene er på skolen. Det er positivt, sier Løseth.

Det er elevene i 8. og 9. trinn som gjennomfører MOT-økter dette skoleåret. Fra høsten blir alle trinnene på ungdomsskolen involvert.

– Elevene trener på inkludering, på å ta standpunkt, på å stå for sine meninger. Målet er robust ungdom som har mot til å si nei, tar rette valg og som bryr seg om andre, sier Løseth.