Sist onsdag skrev Svein Kroken et leserinnlegg i Åndalsnes Avis om reiselivsnæringen i Rauma kommune.

– Jeg hadde blitt gjort oppmerksom på at kommunen hadde trukket ut sin reiselivssatsing av Nordveggen. Jeg skrev derfor et innlegg hvor jeg argumenterte for hvorfor reiselivsnæringen bør legges tilbake til Romsdal Reiseliv og Handel SA. Der sitter det folk med brei kompetanse og erfaring, klare til å ta fatt på oppgaven, sier han til Romsdals Budstikke.

–Trenger ikke være engstelig

Halvvegs i innlegget skrev Kroken at kommunen i den anledning også bør se på mulighetene for å danne en egen destinasjon med et eget destinasjonsselskap, da Rauma sitter på indrefileten av produktene og bedriftene innen reiseliv.

– Det var ikke ment som et ønske fra meg, men som et forslag til hva som bør diskuteres. Dette punktet ble revet ut av sammenheng. Jeg kunne kanskje ha formulert meg litt klarere, men det er ingen grunn til å være engstelig for at kommunen skal trekke seg ut av Visit Nordmøre og Romsdal. Det er jo ingen som har slike planer per i dag, sier Kroken, som reagerer på ordlyden til flere av dem som har svart på innlegget hans. Han legger til:

– Jeg opplever at omorganiseringer i reiselivsnæringen sliter ut ansatte og tillitsvalgte. Innlegget var derfor en bønn og oppfordring til kommunen om å bli enig om videre kurs relativt raskt. Jeg kan ikke diktere hva kommunen skal gjøre. Jeg ytret bare min mening om å legge reiselivsnæringen under Romsdal og Reiseliv og Handel SA, slik som praksisen var før.

Ett selskap for hele fylket?

Kroken mener at ved neste korsveg og omorganiseringer på fylkesnivå, bør man se om det er vilje og mulighet for å slå sammen dagens destinasjonsselskaper til ett felles for hele fylket.

– Dette ut fra påstanden om at turistene ikke er opptatt av kommunegrensene. Da ville vi kunne få en slagkraftig fylkesdestinasjon og markedsføringsenhet ut i markedet, sier han.

– Kjøttvekta bestemmer

Punktet som omhandlet et eget destinasjonsselskap skapte reaksjoner hos mange. Reiselivsdirektør Roar Harsvik og ass. reiselivsdirektør Torunn Dyrkorn svarte på Krokens innlegg, og listet opp grunner til hvorfor dette vil skade Rauma.

– Det er flere profesjonelle reiselivsaktører i Rauma som vi nå profilerer direkte ut i markedet, for eksempel via kampanjer innenfor fiske, vandring og sykkel. Dette er målrettet arbeid i samarbeid med Fjord Norge og Visit Norway, som er krevende for en liten destinasjon alene. Vi som regionalt destinasjonsselskap jobber for at hele reisemålet og alle reiselivsaktører som er medlemmer hos oss blir profilert i ulike kanaler, både nasjonalt og internasjonalt. Det at vi er et stort destinasjonsselskap er av stor betydning for å lykkes med dette. Kjøttvekta bestemmer. Blir vi for små, blir vi også mindre synlige, sier Dyrkorn.

Drar nytte av store reiselivsikon

I innlegget nevner Harsvik og Dyrkorn at Rauma er indrefileten av Visit Nordvest-satsingen.

– Hvilken betydning vil det har for dere om kommunen melder seg ut?

– Det er klart at dette er noe vi ikke ønsker skal skje. Rauma har attraksjoner av høg nasjonal og internasjonal verdi, og er med å løfte hele Visit Nordvest som reiselivsdestinasjon. Samtidig er det viktig å huske at det ikke bare er Trollstigen som trekker folk til regionen. Å ha et stort ikon som trekkplaster er viktig, men vi må også ha andre gode attraksjoner og aktiviteter for at gjestene skal bli lenger. Derfor mener vi at det er en stor fordel for oss at for eksempel både Atlanterhavsvegen og Trollstigen ligger i samme destinasjon. Å ha store reiselivsikon i regionen drar alle nytte av, sier Dyrkorn.

– Blir mer sårbare

Reiselivsjournalist Odd Roar Lange har også engasjert seg i debatten. Han mener kommunen lager en felle for seg sjøl dersom de velger å stå alene.

Jobber med markedstiltak

Lange synes det er på høg tid at Visit Nordmøre og Romsdal setter seg ned med Visit Ålesund og Sunnmøre:

– De bør se på mulighetene for å slå seg sammen som et fylkesdestinasjonsselskap.

Dyrkorn sier at de allerede samarbeider veldig godt med deres kolleger i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre og Destinasjon Geirangerfjord.

– I satsingen vår mot Norge kjører vi kampanjer sammen med dem, og vi jobber også i fellesskap i utvalgte utenlandsmarked. Siden vi nylig har gjort en stor omorganisering med sammenslåingen av Nordmøre og Romsdal, tror vi det viktigste for næringa nå er at vi får jobbe målrettet med markedstiltak en stund framover før vi diskuterer en ny omorganisering, sier hun.

Torunn Dyrkorn. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Odd Roar Lange. Foto: Privat