AUKRA: Nye vurderinger viser at prisen på fylkesvegprosjektet mellom Gossen og Otrøya kan reduseres ned mot 2,1 milliarder kroner. Samtidig er det beregnet trafikantnytte til mellom 3,3 og 4,1 milliarder.

– Dette ser lovende ut. Nå må Møreaksen komme inn i Nasjonal Transportplan. Det vil danne grunnlaget for Kjerringsundet, sier Per Arne Rindarøy, styreleder i Kjerringsundet AS i ei pressemelding.

Høg nytteverdi

Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjennomført en analyse av trafikantnytten av Kjerringsundet. Konklusjonen er at prosjektet vil ha en nytteeffekt på 3,3 milliarder kroner dersom fylkesprognose for trafikkvekst legges til grunn.

Den kan øke til 4,1 milliarder dersom to prosent trafikkvekst legges til grunn. I tillegg kommer ringvirkninger som for eksempel næringsutvikling og produktivitetsvekst.

Svært positiv nytte

– Dette viser at Kjerringsundet er et veldig viktig prosjekt å få realisert. Det er svært få prosjekt i hele landet som kan vise til beregning av positiv nytte bare i form av trafikantnytte, sier Rindarøy.

Lavere kostnad

Kjerringsundet har sett på ulike måter å få ned kostnaden i prosjektet. Nå er det lagt fram nye vurderinger som viser at kostnaden går ned.

– Vi har fått nye tall for bruløsninger som gjør at prosjektet havner fra 2,1 til 2,7 milliarder, litt avhengig av hvilke tekniske løsninger som velges. Økt bruk av steinmasse fra Møreaksen er også en viktig årsak til at kostnadene kan reduseres, sier Rindarøy.

Møreaksen viktig

– Nå viktig det er at Møreaksen nå kommer inn i Nasjonal Transportplan, Møreaksen er en forutsetning for Kjerringsundet. I Nasjonal Transportplan må Møreaksen ligge inne med årstall for oppstart. Da kan vi planlegge Kjerringsundet ferdig på bakgrunn av dette, og oppnå gode synergier både under planlegging, bygging og etter åpning, sier Rindarøy.

Aukra kommune har besluttet å sette av 90 millioner kroner hvert år i 20 år til Kjerringsundet. Det utgjør 1,8 milliarder kroner til prosjektet som kan gi Aukra fast forbindelse mot Molde og Ålesund.