– Om man legger ut bilder av at man har det bra, blir det samtidig noe man må leve opp til. Man må være like blid og fin som på bildene. Men livet er mye mer, sier psykologspesialist Marie Midtsund, som jobber på Bup i tillegg til at hun har egen praksis.

Motvekt til perfeksjonspresset

70 elever ved 7. og 8. trinn på Gossen barne- og ungdomsskole har denne våren satt av fem dager til «Prosjekt subjekt – 1000 likes og 1000 tårer».

Prosjektet er utviklet av Marie Midtsund, psykolog Anne Marthe K. Hanstveit og foredragsholder/forfatter Andreas Gravdal, som har jobbet med barn i 15 år. Skolen har også bidratt i utformingen av prosjektet.

– Prosjektet har tre hovedmoment. Selvbildet, der vi kommer inn på hvordan ungdommene kan ta vare på og være trygg i seg selv. Tankefeller, som går på hvordan vi snakker og tenker om andre og oss selv. Og sosiale prosesser, hvor vi reflekterer over hva som skaper samhold og tilhørighet. Vi ønsker å skape en motvekt til påvirkningen ungdom har til å se best mulig ut og til å perfeksjonere prestasjoner, sier Midtsund.

–Likes kan være negativt

Prosjektet inneholder fellesundervisning og gruppearbeid. I tillegg til elevene, involveres foreldre og lærere gjennom egne informasjonmøter.

Prosjektet skal gi barna verktøy til å forstå seg selv, sitt samspill med andre og sin egen psykiske helse bedre.

Elevene vi møter etter en gruppetime synes prosjektet er nyttig.

– Vi lærer hvordan vi skal være mot hverandre, og hvordan vi skal opptre på sosiale medier. Likes kan jo være noe negativt også, hvis noen liker en slem kommentar, for eksempel, sier Sebastian Ona Nerbøvik (12).

– Er det ubehagelig å få få likes?

– Det er ikke verdens undergang, sier Emma Elisabeth Brunes (12), og legger til:

– Vi har også lært at vi må være «endestasjon», ikke spre negative ting om andre videre på nettet.

– Må ha det ok på innsiden

Tolv år gamle Julian Dale Hjervikrem (12) har bitt seg merke i et sitat av Andreas Gravdal.

– Det viktigste bildet er selvbildet! Det handler om at man skal kjenne seg ok på innsiden, sier Julian.

Kjedelig perfeksjon

De siste årene har bruken av sosiale medier som Snapchat og Instagram blitt en vanlig del av barn og ungdoms hverdag.

– Disse arenaene kan bli veldig viktige for noen. For enkelte vil det man deler bidra til å definere en som person. Man vil se seg selv utenfra - og det trenger man - men man må også se seg selv innenfra. Deler man mye av seg selv vil bildet bli en forenkling av virkeligheten. Det ser ut som man alltid har det bra og alltid ser fin ut, sier Midtsund.

Veien derfra til å få følelsen av ikke å være tynn nok, pen nok og vellykket nok er kort, og bidrar til å gjøre en sårbar.

– «Perfekt» er egentlig ganske kjedelig. Dessuten finnes det ikke på ordentlig, sier Midtsund.

– Elevstemmene blir hørt

Rektor Heidi Falkhytten har også tidligere samarbeidet med Marie Midtsund, og tror prosjektet gjør elevene sterkere og tryggere.

– Dette er en del av det Utdanningsdirektoratet sier at skolene skal satse på, og et ledd i skolens systematiske jobbing sammen med FAU, samarbeidsutvalget og skolemiljøutvalget. Målet er at alle elevene skal høre til. Marie Midtsund har vært på skolen tidligere, og snakket om viktige tema som psykisk helse, empati og det å være sterk. Dette prosjektet er så bra. Det er lagt opp så elevstemmene skal bli hørt, noe som er veldig positivt, sier Falkhytten.

Skolens helsesøster, Tonje Vikhagen, sier til Budstikka at prosjektet er et godt tiltak.

– Dette er med på å styrke elevenes psykiske helse, sier hun.

Rektor Heidi Falkhytten (t.v.) tror prosjektet til blant andre Marie Midtsund gir tryggere og sterkere barn. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen