– At vår gode samarbeidspartner gjennom snart ti år øker sitt engasjement, er viktig for Moldejazz, sier festivalsjef Hans-Olav Solli.

Øremerkede midler og stipender

Han forteller at avtalen mellom Sparebank 1 SMN og Moldejazz er innholdsrik; den innebærer blant annet støtte til Jazzlosjen og Moldejazz’ helårsaktivitet gjennom Storyville Jazzclub, samt til Alexandraparken som folkefest-scene, og workshops og mesterklasser.

Dessuten står banken bak kåringene Årets Jazztalent og Årets Jazzstipendiat på 200.000 kroner.

Årets avtale utgjør en økning på 50 prosent sammenliknet med 2016.

– Hvor mye utgjør det i kroner og øre?

– Rundt én million kroner. Vi ser på det som en overrisling, der noen midler er øremerkede, andre mer frie, sier banksjef Olav Gjerland.

– Avtalen mellom banken og Moldejazz er ganske spesifikk, og ble i sin tid lagt merke til som regionens største kultursponsingsavtale. Nå bygger vi videre på den gode plattformen, sier Solli.

Nedgang i sponsorinntektene

Tradisjonelt har sponsorinntektene utgjort tjuefem prosent av Moldejazz’ sitt budsjett, det vil si 7-8 millioner av et totalbudsjett på rundt 28 millioner kroner.

Nå er prosentandelen nærmere tjue.

– Sponsorstøtten har gått ned med ti prosent fra 2016 til 2017, og tilsvarende året før. I all hovedsak er det kundepleiearrangement, som oljenæringen sto for en stor andel av, det kuttes i. Vi opplever heldigvis at selskapene ønsker å opprettholde støtten, sier Hans-Olav Solli.

Nå er Ellisif R. Vestad hyret inn som sponsorsjef for å forsøke å snu utviklingen.

– Vi tror det er viktig å finne flere nivå, slik at alle finner et samarbeid som passer, sier Vestad.

Hovedsponsorene til festivalen i dag er Ringnes, Dagbladet, Quality Alexandra, Shell og Istad, i tillegg til Sparebank 1 SMN som generalsponsor.

– Kulturnæringen får kritikk for å la seg sponse av oljeselskaper. Moldejazz velger å fortsette samarbeidet med Shell i 2017?

– Vi har et godt samarbeid med Shell rundt Moldejazz. Det betyr ikke at vi går god for alt virksomheten gjør, sier Solli.

– Shell lokalt har vært ute i hardt vær i det siste og får slakt i rapport om fryktkultur. Påvirker det Moldejazz sin vurdering av Shell som samarbeidspartner?

– Det har vi ikke tatt stilling til. Men generelt sagt så er vi selvsagt opptatt av våre sponsorers omdømme, sier Vestad.

Vil styrke båndene

Banksjef Olav Gjerland understreker at banken vil være med på å støtte festivalen i usikre tider.

– Som regional bank har ledelsen vært tydelig på at enkelte har forrang hos oss. Og det er Stiklestad, Olavsfestdagene og Moldejazz, sier Gjerland.

Også Økonomisenteret, som Sparebank 1 SMN overtok 1. januar i år, har vært mangeårig sponsor av festivalen.

– Vi er en mygg i denne sammenhengen, men ser på samarbeidet som svært verdifullt for oss og våre kunder, sier Ole Nistad.

– Det er tøffe tider også i banknæringen, med den økte digitaliseringa?

– Ja, men det er utvikling, og ikke noe vi ser på som en trussel, sier banksjef Terje Korsnes.