ÅLESUND: I det gamle Arbeideren-huset i Ålesund er den ærverdige teatersalen gjort om til et intimt stuetelt laget av tepper. Her inne står Elisabet Topp og Jonas Delerud og fekter, på liv og død. De spiller henholdsvis Ofelia og Hamlet i Barneteateret Vårt sitt stykke «Hamlets pappa er et spøkelse.» Det vil si, de spiller Kung Fu Panda og Ole Brumm som igjen spiller Ofelia og Hamlet. Og de lover like mye dramatikk som i voksenutgaven av Hamlet.

For det er det som er utfordringen. Hvordan får man 4,5 time teater, hvor alle dør, til å bli spiselig for norske barn av 2017?

– Vi har gjort om stykket, slik at det skal vi få til, sier Elisabet. Hun forteller at Jonas og hun gjør til sammen 10-12 roller hver, i form av figurer barn og voksne kjenner igjen.

Regissør Martin Rosendgardten sier at de har jobbet fram dette med prøving og feiling.

– Dette med å eksperimentere fram barneforestillinger, basert på klassiske stykker, begynner å bli mer og mer vanlig, sier han.

Død

Kunstnerisk leder, Cecilie Grydeland Lundsholt, sier at det er spennende å gjøre gamle klassikere alle har hørt om for barn.

– Tanken er at dette er noe barn fra 6 år og oppover kan ha glede av med sine søsken, foreldre og annen familie. Det er derfor vi har laget det så intimt her. Det med å komme sammen og oppleve noe i fellesskap er viktig å ta vare på. Og det er ikke nødvendig å kunne noe om stykket på forhånd.

– Absolutt alle dør jo i originalen. Hvor familievennlig er det?

– Ja, og det er død her også, sier regissør Martin. – Men det er lek rundt døden.

På den måten får alle noe ulikt ut av stykket, som barn og voksne så kan diskutere.

Og når barna blir voksne vil de kanskje se Hamlet og kjenne igjen det de opplevde her.

Kaptein Sabeltann

Lek er det mye av i stykket. For Jonas og Elisabet, stykkets eneste menneskelige skuespillere, har med seg Kaptein Sabeltann, Super Marion, Tigergutt, Spider-Man, dinosaurer og en haug med frosker som er statister. Alle representerer de ordentlige karakterene fra Shakespeares klassiker.

Stykket har premiere 25. februar og drar etter tre uker på turne i fylket. Deretter får Molde besøk rett over påske.

– Er den berømte hodeskallen med?

Både aktører, regissør og andre i rommet famler med blikket. Til slutt får journalisten se en hemmelighet som han ikke får røpe. Men om du kommer og ser stykket i Molde vil du skjønne alt!

Virtuell virkelighet

Barneteater må tas mer på alvor, mener Cecilie G. Lundsholt. Hun kom inn som kunstnerisk leder i Barneteatret Vårt i 2015. Når vi påpeker at det ble et virkelig oppsving i aktiviteten med hennes inntreden, ler hun av det.

– Det var dine ord. Jeg tok over en skute som allerede var i godt driv framover. I 2015 fikk vi en ekstra million over statsbudsjettet, og jeg kom således til dekket bord. Disse pengene gjorde at jeg har fått realisert mye av det jeg håpet på. I tillegg har markedsavdelingen vår kjempeflinke! Så det er mange som skal ha æren for barneteaterets suksess.

Hedda-priser

Hun innrømmer likevel at de fikk en pangstart i 2016.

– Vi ble Hedda-nominert for beste scenetekst og beste barne- og ungdomsstykke for Othello. Vi hadde et fantastisk ensemble og regissør. Det å vinne med et stykke vi hadde omarbeidet for ungdom var inspirerende.

Barneteateret er også med i er et EU-prosjekt for å utvikle apper som skal brukes i teatersammenheng.

– Vi forsker rett og slett på hva teater skal være. Kan man for eksempel blande teater og GPS-teknologi?, spør Cecilie.

I 2016 blandet de virtual reality med teater i den nyskapende forestillingen «Labyrint». Resultatet ble en teateropplevelse som likner et dataspill. Den ble satt opp i Ålesund og fikk terningkast fem i Dagbladet og Romdals Budstikke, og seks i Sunnmørsposten.

– Dette skal vi sette opp i Molde i vår, og det er noe folk i Molde virkelig kan glede seg til!, sier Cecilie.

Teaterlørdag i Molde?

En annen satsing i Ålesund er teaterlørdag, en slags teaterkafé på formiddagen. Dette har vært en stor suksess. Sist lørdag satte de opp en fortellerstund hvor bestemor Barbara forteller historien om Otesánek. Det er et eventyr av Karel Jaromír Erben, Tsjekkias svar på H.C. Andersen og Asbjørnsen og Moe. Otesánek er et monster som spiser alt, men når han forsøker seg på bestemor Barbaras blomkålåker får han noe å bryne seg på.

På teaterlørdag sitter folk på gulvet på puter. Cecilie sier det er viktig at det skjer i en slik setting og ikke på en scene.

– Tanken er å ta vare på det som menneskeheten har holdt på med siden begynnelsen, sier Cecilie.

– Man samlet seg rundt leirbålet, og så fortalte man historier.

– Kommer teaterlørdag til Molde?

– Vi har ikke budsjett til det i 2017. Men om noen sponsorer melder seg skal jeg klare å få satt opp teaterlørdag i Molde på under to uker!

«Hamlets pappa er et spøkelse» har premiere i Ålesund 25. februar og skal på turné på Sunnmøre før den kommer til Molde 19. april.

Det skal ikke mangle på drama når Barneteatret Vårt setter opp stykket «Hamlets pappa er et spøkelse,» som er Hamlet i barneversjon med Kung Fu Panda, Ole Brumm, Kaptein Sabeltann og Super Mario. Jonas Delerud og Esliabet Topp spiller Ole Brum og Kung Fu Panda, som igjen spiller Hamlet og Ofelia. Foto: Hogne Bø Pettersen
Kunstnerisk leder ved Barnetatret Vårt, Cecilie G. Lundsholt, vil ha økt anseelse for barne- og ungdomsteater. Nå forsker de på teater med bruk av apper. Her i scenografien som brukes på teaterlørdag. Publikum sitter på puter på gulvet. Foto: Hogne Bø Pettersen