Ifølge Kvalitetsmelding for grunnskolen i Molde kommune 2015/2016 har lærertettheten økt litt de siste åra, men den ligger fortsatt under snittet for både fylket, landet og kommunegruppe 13 (K13).

I 2015 var det i snitt 14,3 elever per lærer fra 1.–7. klasse og 15,4 for 8.–10. trinn. Tallene inkluderer spesialundervisning og norsk 2 (norskundervisning for elever med annet morsmål), som trekker opp.

– Tallene er pyntet

Gruppeleder for SV i kommunestyret i Molde, og lærer, Kim Thoresen-Vestre, tror tallene gir et urealistisk bilde.

Vil ha minstenorm

Diskusjonen om klassestørrelser og lærertetthet har pågått siden en lovendring i 2003.

Nå vil SV og KrF ha tilbake en lovfestet minstebemanning i skolen, som er i tråd med ønsket fra Utdanningsforbundet.

– Har foreldrene ved Langmyra grunn til bekymring, hvis de ender med å «bare» bli 25 i klassen?

– Jeg forstår bekymringen for den store overgangen fra barnehage til skole, og for at deres barn ikke skal bli sett. Med dagens delingstall på 28, er jo antallet «innenfor», men det er over den gamle normen som utløste en ekstra lærer ved 18 elever. I dag er normen at tallet skal være «pedagogisk forsvarlig». Det er det rektor som har myndighet til å bestemme, forklarer hun.

Ikke bare skulderklapp

Thoresen-Vestre viser til skoleforsker Thomas Norddals utsagn om at relasjonen mellom lærer og elev har svært mye å si for om elevene lykkes.

En av ti trenger hjelp

I Kvalitetsmeldingen for Molde melder skolene om flere år med «vesentlige utfordringer» med å følge opp spesialundervisningsfeltet.

– Hadde vi styrket lærertettheten, ville kanskje ikke så mange hatt behovet, påpeker Sandvik.

– Sjøl om andelen elever med enkeltvedtak har gått litt ned (fra 9,3 % i 2013 til 8,1 % i 2015), er det fortsatt nær én av ti. Det viser et stort behov for tidlig innsats, både for det faglige og det psykososiale, sier Sandvik.

Fag og samfunnsoppdrag

Hun peker på at klassestørrelsene gjør det vanskelig å innfri de kravene for dagens lærere.

– Jeg tror lærerne kan føle på at behovet er uuttømmelig med mange elever i klassene. I dag er det mye sterkere føringer for hvilket ansvar skolen skal ta enn tidligere. Én ting er formalkunnskap, en annen er samfunnsoppdraget. Man blir også målt på flere områder enn før, påpeker Sandvik.