Onsdag kom en av landets mest etterspurte jazzartister internasjonalt flybåren ens ærend for å være med på Moldejazz sin pressekonferanse. I foajeen på Storyville fikk hun stol ved siden av Petter Pettersson, den samme mannen som tok i mot henne da hun kom med nattoget til tidenes første jazzfestival i 1961.

Da sov hun på sofaen til Petter Petterssons far. Nå er hun bare på dagsbesøk.

– Hvordan det er å fylle 80? Det er jo bare et tall. Jeg føler meg ikke annerledes. Jeg er frisk, og jeg har ikke slitt ut stemmen, sier Karin Krog bak briller med mørke glass, og forteller at hun lærte stemmebruk og teknikk på 60- og 70-tallet.

– Hva tenker du om din eventyrlige karriere - som nå samles i utvalg på hele seks album?

– Jeg er veldig takknemlig. Det har vært så givende. Jeg har fått jobbe med eksepsjonelle musikere, fra Dexter Gordon til Bengt Hallberg. Jeg er heldig, konstanterer Krog, som selv eier rettighetene til det vesentligste av sin katalog - og har eget selskap, Meantime Records.

Hedrer Billie Holiday

Til Bjørnsonhuset lørdag 22. juli tar hun med seg den amerikanske tenorsaksofonisten Scott Hamilton, og et skandinavisk band, et variert program, med mye Billie Holiday - og vokalise (ordløs sang utført på vokaler).

– Min mann Johs Berg hadde alle innspillingen på 78-plater. Med «alternative takes». De har blitt mye spilt i stua, sier Krog.

– Hva fascinerer deg mest ved Billie Holiday?

– Hennes formidling og tolking av tekst. Hvordan hun forteller en historie i en sang, og gir lytteren bilder i hodet, sier Krog, og legger til:

– Det er er et helt spesielt samarbeid, Scott Hamilton er en saksofonist av verdensklasse, som kan historien, og vi har det utrolig moro sammen. Vi gleder oss til Moldejazz. Det er alltid en glede å spille i Molde, jeg er glad for å stå på programmet, sier Krog.

Mezzing og Molde Brass Band

Et stort lokalt prosjekt ble også presentert onsdag; Jan Magne Førde, kjent fra Brazz Brothers, tar med seg blant andre Henning Sommerro og Molde Brass Band til domkirka. De framfører Mezzing, verket Førde skrev til og urframførte på Trondheim Jazzfest i fjor.

– Utrolig kjekt å få forespørselen. Alle i bandet ble kjempeglade. Vi har jo spilt en del Førde har skrevet tidligere, og det er artig musikk, sier dirigent Jens Kristian Mordal i Molde Brass Band.

Museet og parken gjenstår

Ni andre artister ble også sluppet onsdag, blant dem Moldes egen Daniel Herskedal med sin kvintett, i det festivalsjef Hans-Olav Solli beskriver som «et tungt jazzslipp».

– Når kommer slippet for folkefestpublikummet?

– Vi har igjen Alexandraparken og dag nummer to på Romsdalsmuseet. Dessuten vil vi presentere et nytt spillested vi mener har bred folkelig appell. At fokus ligger på jazzprogrammet bør ingen være overrasket over, sier Solli.

Han røper at det blir én nasjonal og én internasjonal artist på den siste museumsdagen og anslår at de siste artistene kommer i løpet av en måned.

– Dessuten mener vi at flere av jazzprogrampostene har en bred appell, som Karin Krog eller domkirkekonsertene, sier Solli.

– Med Cory Henry i parken mandag - blir det ikke Red Hot i år?

– Nei, det blir ikke Red Hot på Moldejazz i år overhodet. Vokalisten er låst den uka, sier Solli, som nå anslår at nesten to tredjedeler av programmet er sluppet.

Jan Magne Førde i Brazz Brothers og Jens Kristian Mordal, dirigent i Molde Brass Band. Foto: Bjørn Brunvoll