Norge er ett av landene i verden som straffer bilistene hardest på pungen dersom de ikke holder seg til reglene. Fra nyttår ble bøtene ytterligere skjerpet. Til forskjell fra mange andre land blir også små overtredelser straffet strengt. Blir du tatt i 71 km/t i 60-sone, er bota 3700 kroner. I Tyskland koster tilsvarende brudd mellom 15 og 35 Euro, altså under 300 kroner.

Økte gebyr

For andre typer forseelser i trafikken er det også økte gebyr. Dersom du snakker i håndholdt mobil og blir knepet i det, må du ut med 1650 kroner.

Det vil også lønne seg for lommeboka å sjekke lysene på bilen regelmessig. Feil på lys straffes nå med 2550 kroner.

Og for all del, spenn på setebeltene eller betal 1500 kroner dersom du slurver. Ute på vegen gjelder det å holde avstand til bilen foran. Dersom du kjører med altfor kort avstand til bilen foran, kan det koste deg 6650 kroner. Den samme bota får du for å bryte vikeplikten og kjøring mot rødt lys.

Dyr trimming

Trimming av mopeder er ikke uvanlig i en del ungdomsmiljøer. Men dette kan nå fort bli dyrere enn det en brukt moped koster. 5350 kroner er straffen for å trimme mopeden slik at den får større effekt enn det som står i vognkortet.

Både UP og Trygg Trafikk er positiv til de økte satsene. Målet er færre trafikkulykker, og statistikken viser at her har man oppnådd mye. For 50 år siden var det nesten tre ganger så mange dødsulykker på vegene som i dag, samtidig har bilparken og trafikken økt voldsomt.

Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jf. trafikkskilt 362 og 366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6,

til og med 10 km/t: 2 050,–

til og med 15 km/t: 3 700,–

til og med 20 km/t: 5 350,–

til og med 25 km/t: 8 300,–

til og med 10 km/t: 2 050,–

til og med 15 km/t: 3 300,–

til og med 20 km/t: 4 600,–

til og med 25 km/t: 6 250,–

til og med 30 km/t: 8 300,–

til og med 35 km/t: 9 950,–

til og med 40 km/t: 10 400,–