Boreal vant anbudet på busstrafikk med fylkeskommunen. Fra nyttår overtok de alt ansvar for personbefordring og skolekjøring, i Aukra som i Midsund, Fræna og Eide.

Siden 1948 hadde Aukra Auto ansvaret for å kjøre passasjerer til og fra Gossen. Selskapet har vært av uvurderlig betydning for folk utasunds.

Mange høgdepunkt

Daglig leder Sigmund Bakkemyr innser at selskapet er i ferd med å smuldre opp nå som de har mistet hovedmotoren. Med ei virkning de foreløpig ikke vet utfallet av.

lang fartstid: Sigmund Bakkemyr har vært i Aukra Auto fra slutten av 60-tallet. Først med å lempe melkespanner. Etter skolegang ble han langtransportsjåfør, før han i 1975 havnet på kontoret og tok over som daglig leder etter sin far fra 1980. 88

Han har vært i kommunestyret for å fortelle politikerne om historien og utfordringene. Også gjennom historien har det være noen daler, men mest er det mange høgdepunkt gjennom ei så lang historie.

Transportør i 70 år

Det var i 1947 Knut Bakkemyr og Per Huse startet selskapet som fikk navnet Aukra Auto. Først med personrutetransport med utgangspunkt på Gossen.

Da var Aukra Auto ett av vel 50 rutebilselskap i Møre og Romsdal. I dag er det ett igjen, bare en kommune som fortsatt har sitt eget busselskap; Veøy Buss i Rauma.

Buss med båt

Kommunikasjonene på Gossen var dårlige, like ens til Molde. Men en septemberdag i 1947 kom en noe uvanlig båttransport til Gossen, om bord var en buss med plass til 30 passasjerer.

SE BILDESERIE ØVERST I ARTIKKELEN

Bakkemyr og Huse prøvekjørte rundt hele Gossen. Det ble morgenrute med oppsamling av folk som skulle med båt til byen. Like ens om kvelden, der reisende ble fraktet trygt heim. Fire dager i uka var det med ett mer lettvint å komme seg til Molde.

Ei milepæl

Men en høstdag i 1948 skulle bli ei milepæl for Aukra Auto, nye ferjeanlegg på Aukrasanden og Hollingsholmen sto klar. Med ferjeforbindelse over Julsundet startet de bussrute til Molde.

En vesentlig del av personrutetrafikken var transport av pendlere og elever til videregående skoler.

Stor på gods

Godsruten mellom Molde og Aukra var og er fortsatt en viktig del av virksomheten. Selskapet har som de eneste i Møre og Romsdal avtaler med alle samlastere.

Aukra Bruk startet opp omtrent samtidig, verftet trengte frakt av mye gods. Det samme gjorde bøndene og butikkene. Godstrafikken økte mye på 1950-tallet.

Kjørte til Ålesund

Rundt 1960 startet selskapet ei kombinert passasjer- og godsrute mellom Aukra og Ålesund tre dager i uka. Den gikk over Otrøya og Ørsneset. Seinere ble dette ei godsrute som med noen få avbrekk kjørt via Vestnes fram til 2015.

Sigmund Bakkemyr har vært med fra slutten av 60-tallet, først med å lempe melkespanner på lørdager. Melketransport til Molde og seinere til Elnesvågen var viktig for selskapet.

Etter skolegang ble han langtransportsjåfør, før han havnet på kontoret i 1975 og tok over som daglig leder etter sin far fra 1980.

Gods fortsatt viktig

Omsetningen på gods og persontrafikk var ofte rundt 50–50. I dag har Aukra Auto godstransport, charterbusser og kjøring for Kværner og Shell på Nyhamna. De er i stor grad avhengig av det som skjer på Gossen. Det sier seg sjøl at situasjonen er utfordrende når passasjertrafikken er borte.

Vanskelig marked

Turkjøring og kjøring fra cruisebåter er vanskelig, ikke minst grunnet beliggenhet med store tilkjøringskostnader. Men de har to faste godsruter som daglig trafikkerer Molde-Gossen. I tillegg benyttes en godsbil til fellesdistribusjon av konsummelk tre dager i uka.

Fisk og stål

Landtransport var en viktig del av Aukra Auto i 1980- og 1990-åra. Med kjøring av fisk for Vikenco og andre til kontinentet og store mengder rustfrie stålplater til Utkilen-båter som ble bygd i seksjoner ved Aukra Bruk.

De kjørte fisk fram til 1996. Og da verksindustrien flagget ut bygging av skrog til Øst- Europa, falt også grunnlaget for denne transporten. De tre bilene ble solgt i 2004, landtransportvirksomhet ble avviklet i 2005.

Gass gir gullår

En kveld i desember 2003 sprakk nyheten som seinere har satt sitt preg på aktiviteten i Aukra Auto. I forbindelse med utbyggingen av Ormen Lange-anlegget på Nyhamna (2004-2007), fikk selskapet kontrakt på all transport av ansatte som skulle ha sitt arbeid på Nyhamna.

Det var ikke bare på interntransport av personer mellom brakkebyen og anlegget, de fikk også en kontrakt med Møre og Romsdal fylke og Norsk Hydro om flybuss mellom Nyhamna, Molde sentrum og Molde lufthavn.

Enormt volum

Etter ett års tid var det 2200 som skulle ha sitt arbeid i leiren, det økte til godt over 3000. Hurtigruter var innleid i perioder for å ha nok overnattingskapasitet. Behovet for transport på anlegget var stort. Det var en krevende avtale, men alle ansatte gikk til oppgaven med friskt mot. Gode driftsresultat lot ikke vente på seg.

Bakkemyr minnes fra 2006/07 da arbeiderne spiste lunsj inne på anleggsområdet, Aukra Auto måtte kjøre fire ekstra biler med kvartlitere melk i uka fra meieriet på Høgset for å sikre arbeiderne nok melk til blant annet lunsjen.

I tillegg var det stor besøksvirksomhet fra inn- og utland i utbyggingstida, dette sysselsatte også et par sjåfører.

Bilparken økte

Før dette startet hadde Aukra Auto åtte busser. På det meste måtte de opp i 30 busser, inkludert to leddbusser. Og de hadde tre innleide for å dekke behovet knytt både opp mot aktiviteten på Nyhamna og til annen rutetransport. Alt bekjentskap måtte til for å få tilgang på nok busser i ei fart.

Nå måtte de også ha over 30 sjåfører. Sjåførkabalene var utfordrende, her måtte både kontor og ansatte i verkstedselskapet Aukra Bil tre til i stort monn.

I dag har Aukra Auto åtte-ni biler og 14 sjåfører på Nyhamna, i arbeid fra kl. 06 til kl. 20 – sju dager i uka. Men utbyggingsaktiviteten trappes gradvis ned, det vil merkes i løpet av våren.

Omsetningsrekord

I utgangspunktet hadde den første kontrakten med Aukra Auto ei ramme på 36 millioner kroner. I årenes løp har selskapet hatt rundt 150 millioner kroner i omsetning på Nyhamna-avtalene. Og i fjor passerte selskapet for første gang 50 millioner kroner i omsetning.

Må selge busser

Endringer i transportbehovet gjør at de nå må selge unna busser. To er allerede levert til Estland og en til Nettbuss. I løpet av våren vil også antall ansatte bli kraftig redusert fra de 18 selskapet har i dag. Samtidig er Aukra Auto fortsatt i en litt heldigere situasjon enn andre som mistet passasjertransport, som Atlantic Auto og Eide Auto. For enn så lenge har de kontrakt på busstrafikken på Nyhamna.

Ulike eiere

Knut Bakkemyr (94) startet Aukra Auto sammen med Per Huse. Sistnevnte gikk ut etter kort tid, Halvard Bakkemyr kom inn og var med til han ble utløst midt på 70-tallet.

Fra januar 1998 kom Sunnmøre og Romsdal Billag (SRB) inn som stor eier, de overtok 92 prosent av selskapet.

Tok tilbake andeler

I mai 2004 kjøpte er de lokale eierne tilbake 34 prosent av selskapet. SRB hadde 66 prosent. SRB ble fra 2005 til Fjord1 Buss, Nettbuss Midt-Norge fra 1. januar 2013 og fra 1. januar 2016 er de rett under Nettbuss.

Ifølge Brønnøysundregistrene består de lokale eierne av Aukra Auto Eiendom ANS (26 prosent), som eies av brødrene Sigmund, Knut Inge og Bernt Arild Bakkemyr. I tillegg eier SB Aukra AS (Sigmund Bakkemyr) fire prosent) og Bernt Arild Bakkemyr fire prosent.