AUKRA: – Dette viser realiteten. Det er vel et godt eksempel på at ting tar tid, at kravene øker og at alle prosjekt stiger i pris, sier ordfører Bernhard Riksfjord (Ap).

Han tar et tilbakeblikk i et snart 40 år gammelt brunt hefte. Ei konsekvensanalyse fra ingeniør- og arkitektfirmaet Fjellanger Widerøe AS på oppdrag fra de to kommunene Midsund og Aukra.

Rimelig prosjekt

– Alle konsekvenser kan ikke måles i kronebeløp, skrev de i rapporten. Der prosjektet ville få en kostnad rundt 150 millioner kroner.

Det ble også påpekt at sambandet vile føre til betydelige fordeler for begge kommuner. Et minus var at fastlandsdelen Julsundet ville få en lengre veg til kommunesenteret.

Helt nye krav

Ei prisstigning på Kjerringsundet til kanskje 2,5 milliarder kroner i dag kan også forklares med de endringer til krav som stilles for større vegprosjekt.

– Der vi tidligere kunne bygge tunneler med ni prosent stigning, skal de i dag være under fem prosent. Det skal bygges firefelts veger som tåler fart på 110 km/t, det er krav til gang- og sykkelveger, rundkjøringer, avkjøringer og mer.

Mot Sunnmøre

Tunnelselskapene har vært flere, og kjært barn har mange navn. Opprinnelig var tanken en veg over Kjerringsundet, der ferjetrafikken fra Gossen ble overført til sambandet Solholmen-Mordalsvågen.

Så kom planene til Haram-Midsund-Aukra Tunnelselskap om å bygge Mørebyene tettere sammen. Det skulle skje med et prosjekt som fikk navnet Møreaksen. Fra Ålesund om Haram og tunnel under Midfjorden til Dryna. Videre over Otrøya og tunnel under Julsundet til Hollingen. Med en forlenget arm under Kjerringsundet til Gossen.

Viser realiteten

– Først av alt viser dette at store vegprosjekt i Norge ikke lar seg realisere i ei fart, sier Riksfjord, og viser til Nordøyvegen, som det har vært jobbet med i 30 år. Slik er det for Møreaksen og andre større samband.

– Alt skal utredes grundig. Runder med høringer, innsigelser og konsekvensutredninger tar tid. Det dukker alltid opp noe nytt. Og så skal prosjektene finansieres. Og det er gjerne noen som har sterke innsigelser i sluttfasen, sier Riksfjord.

Går over 30 år

Det er snart 40 år siden det forelå de første planene for et brusamband over Kjerringsundet. 30 år siden planene for Nordøyvegen ble lansert.

– Rundt regnet viser historien at det går 30–35 år fra gode idéer til et større vegprosjektet er påbegynt eller gjennomført.

Et klart signal

Nettopp derfor reagerer Aukra-ordføreren på den omkamp enkelte ønsker om trasévalg for Kyststamvegen gjennom Romsdal; Møreaksen eller Romsdalsaksen.

– Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018–2029 skal vedtas til våren. Jeg er optimist, har et håp om at Møreaksen kan starte opp i 2018/2019. Skal vi ha en omkamp, blir et fast samband over Romsdalsfjorden ikke realisert før 2040, tror Riksfjord.

Ferje i all framtid

Han vet også at et samband over Kjerringsundet (fylkesveg) vil gå parallelt med Møreaksen (stamveg). Kommer ikke Møreaksen, kommer ingen veg over Kjerringsundet.

– Da må vi være innstilt på å bruke ferje i all framtid. Det er heller ikke gratis. De koster minst 100 millioner å bygge, driftskostnadene kan også beløpe seg til mange titalls millioner hvert år, fastslår Riksfjord.