Han er en av seks representanter for viktige lokale bedrifter i Aukra og Midsund Romsdals Budstikke har stilt følgende spørsmål:

Kommunikasjonssjef: Kitty Eide. Bildet er tatt tidligere. Foto: Bjørn Brunvoll

1. Vi ser selvfølgelig verdien av gode kommunikasjonsløsninger og tiltak som kan styrke bo og arbeidsmarkedet.  Vi forholder vi oss til de avgjørelser som blir tatt i denne type saker.

Daglig leder Per Olav Mevold, Vikenco, Aukra

1. Jeg er positiv til Møreaksen. Det er et kjempepositivt prosjekt. Det kommer til å knytte Møre og Romsdal sammen på en måte som vil gi så store positive effekter at vi ikke aner konturene av det i dag. Det blir kort og enkelt på alle måter.

2. Møreaksen vil få kjempestor betydning for oss. Det vil korte ned transporttida vesentlig på alt vi holder på med - og skal ha inn og ut. Eksempelvis bruker lastebilene som kommer med fiskekasser til oss, fire timer èn veg fra Vartdal til Rindarøya i dag. Med Møreaksen vil kjøretida bli redusert til det halve. Vi sender daglig ut seks-sju fullastede vogntog med fisk. I dag er transporten på tvers i fylket vanskelig. Med Møreaksen blir det et helt nytt bilde. Med den vil bedrifter internt i fylket samhandle mye mer enn de gjør i dag.

Verftsdirektør Hans Gunnar Hansen, Vard Aukra, Aukra

1. Jeg er positiv til Møreaksen.

2. For oss som ligger på Gossen, vil Møreaksen være en kjempefordel og ha stor betydning. Med Møreaksen kan vi raskt komme oss til våre søsterverft i Tomrefjord og Haram, og til Vard-kontorene i Ålesund. Vi har mye reiseaktivitet både til søsterverftene og til Ålesund. Vi utveksler også arbeidskraft med våre søsterverft. Møreaksen vil gjøre oss mye mer fleksible. All logistikk vil bli enklere.

Adm. direktør Ingebjørg Klausen, Midsund Bruk, Midsund

1. Det er viktig at Møreaksen realiseres med tanke på næringsliv i regionen, men også i forhold til bosetting og utvikling av lokalsamfunn og by.

2. For vår virksomhet – og antakelig flere virksomheter i regionen – vil den kunne bidra til positiv utveksling av arbeidskompetanse, men også i forhold til enklere tilgang til samarbeid både internt i regionen og utenfor regionen. En ferjefri E39 vil samle kommuner og tettsteder til å kunne utvikle næringslivet i regionen.

Adm. direktør Olav Sjøvik, Sjøvik AS, Midsund

1. Møreaksen er århundrets mulighet til folket i regionen som bidrag til videre utvikling og vekst. Møreaksen vil gjøre regionen mer attraktiv, både for personer og bedrifter. Det blir lettere for familier å etablere seg med tilgang til et større og mer variert arbeidsmarked. Møreaksen vil utvide horisonten til flere av fylkets innbyggere. Slikt skaper nye ideer og vekst. Møreaksen vil kort sagt bli som en turbo for regionen.

2. Møreaksen vil gi tilgang til et større og mer variert arbeidsmarked, lettere tilgang til kompetansesentrene, viktige møtearenaer og mer effektiv forflytning av personer, varer og tjenester. Det blir tilgang til bedre og flere kommunikasjons- og logistikkløsninger. I sum vil dette øke den daglige effektiviteten, åpne for nye muligheter og bidra til utvikling og vekst i bedriften.

Daglig leder Per Arne Rindarøy, Aukra Maritime, Aukra

1. Møreaksen er et kjempepositivt og framtidsrettet prosjekt som gir framtidstru for oss som skal bo i Møre og Romsdal, og næringslivet her. Den vil gi næringslivet muligheter til å konkurrere på den internasjonale arena. Kommunikasjoner er alfa og omega for å kunne gjøre det.

2. Det betyr at vi får enklere logistikk når vi skal ha varer inn og ut. og det blir billigere for oss. Et vogntog koster ca. 1.500 kroner timen. Det koster grovt regnet det samme enten det står i ferjekø eller kjører 100 kilometer i timen. Det er bilen og sjåføren som koster. Drivstoff utgjør relativt lite. For Aukra Maritime vil Møreaksen gi betydelige besparelser.