Molde: Gjennom en ringerunde til et tilfeldig utvalg av 30 bedrifter i Molde, har Romsdals Budstikke forsøkt å finne ut hvordan næringslivet her stiller seg til Møreaksen.

Undersøkelsen og svarene er presentert anonymt slik at de ikke skulle farges av eventuelle koblinger eller forretningsmessige hensyn.

Ikke styrebehandlet

Det som er likt for samtlige, er at Møreaksen eller spørsmålet rundt ferjefri fjordkryssing ikke er styrebehandlet eller på andre måter formelt behandlet i virksomhetene.

Bedriftene har dermed ikke noe formelt eller offisielt syn på spørsmålet, men bedriftslederne kan likevel ha meninger om hva som er viktig eller hva som er bra for deres virksomhet.

Ingen sterke meninger

Sjefen for et av de største selskapene vi har vært i kontakt med sier noe som er representativt for flere av dem:

– I utgangspunktet har det ikke noen betydning for omsetningen vår. Vi har våre faste kunder som vil bruke oss uavhengig av om Møreaksen blir realisert eller ikke.

I likhet med flere andre, sier vedkommende at de trafikale løsningene på hver side av fjorden er minst like viktig.

– Hvis Møreaksen for eksempel fører til veldig mye trafikk gjennom Molde, så vil vi kunne få negative utfordringer i form av kø.

Et samlet næringsliv?

I midten av januar skrev Romsdals Budstikke at flere Molde-bedrifter gikk «massivt ut for Møreaksen».

– Et samlet næringsliv i Molde forventer nå at det som er besluttet, blir gjennomført, sa arbeidende styreleder Kristoffer B. Jenssen i Prezioso Linjebygg.

Dette er det en av dem vi ringer som reagerer på:

– Jeg må si jeg reagerte litt på uttalelsen om «et samlet næringsliv». Da føler jeg at de gaper over veldig mye – vi er ikke med i den samlingen. Jeg vet ikke hvem andre som er spurt, sier en bedriftsleder.

Han sier virksomheten hans, som omsetter for flere titalls millioner, ikke har noe behov for Møreaksen, og er mer skeptisk til hvordan trafikkbildet blir i Molde sentrum om all trafikken skal gå gjennom der.

Kostnader

En leder blant de større bedriftene i Molde sier:

– Jeg mener det er viktig å se på kostnaden vi vil få ved å benytte Møreaksen. Jeg mener ferje mellom Molde og Vestnes kan være et helt greit alternativ dersom det medfører bedre vegstandard mellom de ulike stedene ellers.

Andre alternativ enn Møreaksen kan også være aktuelt, mener en annen sjef i ei stor Molde-bedrift:

– Det vil nok være positivt med en fastlandsforbindelse, men om det er Møreaksen eller et annet alternativ som er det rette, det er vi mer usikker på.

En av tre «heier på»

Rundt en tredel av de 30 bedriftslederne Romsdals Budstikke har snakket med, mener Møreaksen vil være viktig eller svært viktig å få på plass.

– Min mening er at Møreaksen vil få veldig stor og positiv betydning for denne regionen, også for virksomheten jeg driver. Den vil gi oss tilgang på et større arbeidsmarked, sier en av dem. En annen sier:

– Det vil gi oss et mer samlet fylke, noe som vil være positivt både for handelsstanden og forbrukerne her. Nå er det nesten like enkelt å dra til Oslo som Ålesund når du skal handle noe.

Sunnmøre, Aukra og Midsund

En annen toppsjef sier:

– For vår virksomhet vil det kun være positivt om Møreaksen blir realisert. Vi som jobber opp mot industri har fått veldig gode relasjoner til Sunnmøre. Og enda bedre kommunikasjon mellom oss vil være til hjelp. Vi blir bundet mer sammen, så vi ser på denne forbindelsen som absolutt positiv.

Flere av bedriftslederne trekker fram samarbeid med sunnmørsbedrifter og at Møreaksen vil bidra positivt til dette. Andre igjen har avdelinger i flere av kommunene som blir berørt, og håper dermed de kan slippe ferjene i området.

– Det vil være et stort pluss for oss dersom det blir ferjefritt, sier en av dem.

En annen sier følgende:

– Jeg tror også det er viktig at Molde, Aukra og Midsund får denne sammenkoblingen, og det er minst like viktig for Molde som motsatt.

Verdiskapning

– Verdiskapningen blir stor i hele det området som blir knyttet sammen, det ser vi på som en fordel, sier en leder blant de mindre bedriftene.

Det synet er det flere av de mindre bedriftene som støtter.

– Det vil nok ikke gi så stor betydning for vår virksomhet, men det vil være positivt for utviklingen av Molde, er gjennomgangstonen blant dem som har gjort seg opp en mening.

– Vi har ikke en holdning om trasévalg, men vi har tro på å knytte regionen sammen, for vi kjemper mot Østlandet, ikke internt mellom byene her i Møre og Romsdal, sier en bedriftsleder i en mellomstor moldebedrift.

Håper på oppdrag

Innen bygg- og anleggsbransjen er et prosjekt som Møreaksen godt mottatt.

– Vi tar imot alt som er av aktivitet – enten det ene eller andre prosjektet, sier en bedriftsleder i bransjen som kan vente seg oppdrag i forbindelse med et slikt prosjekt.

– Alle vil bli positivt berørt av bygging av et slikt prosjekt, det være seg bakeren som leverer brød til arbeidsfolket eller andre. Alle vil kunne skape business her, sier en annen bedriftsleder i et større firma innen bygg og anlegg.

Ikke noe press?

Forkjempere for Romsdalsaksen har tidligere uttalt at flere bedriftsledere ikke ønsker å flagge syn dersom de er skeptiske til Møreaksen. Dette har vi spurt de 30 toppsjefene om.

– Det er et visst press, både fra politisk hold og også fra næringslivsledere som fronter veldig tydelig at man skal stå fast ved Møreaksen, sier en.

De færreste mener likevel at det finnes noe press for å uttale seg positivt om Møreaksen – eller at de ikke skal uttale seg negativt. Flere presiserer imidlertid at de ikke ønsker at bedriften skal knyttes til diskusjonen. Som en leder sier:

– Vi vil bli mistenkeliggjort for egeninteresser, så vi vil ikke si noe. Hvis du skal ut og mene noe så må du brenne hardt for det. Spesielt når det blir så mye trøkk i sosiale medier, hvor sterke meninger ytres på tynt grunnlag, er det lettere å holde seg utenfor diskusjonen.

En annen mener det ikke ville vært noe problem å uttale seg negativt om Møreaksen.

– Jeg føler ikke at det er skyttergravsstemning, jeg tror alle kan snakke fritt.