ÅLESUND: Bygges fjordkryssingen Møreaksen og det lages ny veg mellom Molde og Ålesund, kuttes reisetida ned med 56 minutter. Det kan gi effektiviseringsgevinst på 16 milliarder kroner, mener seniorøkonom Peter Aalen i Menon.

For hver krone som investeres i Møreaksen, får samfunnet minimum 60 øre igjen som effektiviseringsgevinst, mener analytiker Peter Aalen i Menon Economics. I tillegg kommer nytten for trafikantene.

– Helt integrert

– Får man reisetida ned i omtrent en time mellom Molde og Ålesund, vil arbeidsmarkedene i de to byene bli helt integrert. Det er hovedargumentet for å bygge ferjefri E39, forklarer seniorøkonom Peter Aalen i Menon Economics til Romsddals Budstikke.

På fagkonferansen Agenda E39 i Ålesund tirsdag gikk Peter Aalen gjennom regnestykket for effektivitetsgevinst ved å investere i vegløsninger som gir kortere reisetid.

– De tradisjonelle beregningsmodellene av å investere i nye veger tar for seg kost-nytte-gevinsten. Kost-nytte kan forklares som verdien av å slippe å sitte i bil. Vi ser på hvordan investeringen i ferjefri E39 slår ut på produktiviteten. For strekningen Ålesund-Molde vil ny E39 koste anslagsvis 36,4 milliarder kroner. Produksjonsgevinsten er estimert til å bli mellom 16 milliarder kroner og 47 milliarder kroner. Jeg mener gevinsten vil ligge i det nedre sjiktet, altså i størrelsesorden 16 til 21 milliarder kroner for en periode fra 2021-2057, forklarer Peter Aalen.

Formidable investeringer

Å bygge ferjefri E39 innebærer formidable investeringer for staten. Ifølge Menon Economics vil ferjefri E39 mellom Stavanger og Trondheim koste mellom 210 milliarder kroner og 300 milliarder kroner, avhengig av hvilken vegstandard man bygger. Motorvegstandard med 100 kilometers fartsgrense vil være dyrest å bygge.

– I investeringsperioden vil man få et tap for staten, men produksjonsgevinsten vil komme seinere, og bli høyere enn investeringskostnadene. Totalt kan man snakke om en gevinst på mellom 122 og 373 milliarder kroner i årene 2021-2057. Møre og Romsdal er samme med Hordaland og Rogaland de tre fylkene som vil få størst produktivitetsgevinst av å bygge ferjefri E39, sa Peter Aalen.

Sluttrapport 15. februar

Ifølge beregningene Menon har foretatt, er gevinsten i effektivisering størst for prosjekt der reisetida er under to timer. Denne gevinsten kommer i tillegg til besparelsene trafikantene får i reisetid og reisekostnader.

– Vi er i ferd med å sluttføre en rapport om Møreaksen. Den kommer 15. februar. Alt etter hvilken reisetid som legges til grunn, har vi regnet ut at effekten blir mellom 0,60 kroner og 1,78 kroner per investert krone, sier Peter Aalen.

– Hvor stor blir produktivitetsgevinsten dersom man kun bygger fjordkryssingen, og ikke lager fullt ferdig E39 mellom Ålesund og Molde?

– Bygges bare Møreaksen, blir besparelsen i reisetid cirka halvparten av 56 minutter. Effektiviseringsgevinsten vil da også bli det halve. Vi har lagt til grunn  våre beregninger at det bygges ny E39 på hele strekningen mellom Molde og Ålesund, at arbeidet starter i 2021 og blir ferdig i 2024. Om prosjektet skulle bli forskjøvet, vil ikke regnestykket påvirkes særlig mye, sier Peter Aalen.

Når samfunnet investerer i nye veger, vil redusert reisetid gi lavere tidsforbruk og dermed gevinst for trafikantene. Menon Economics nye beregninger, viser at det blir gevinst av nye vegprosjekt i tillegg til trafikantnytten. Peter Aalen sier man ikke kan ta de to gevinstmodellene og plusse effekten på hverandre.

– En overlapping vil skje. Hovedpoenget er at vår modell viser at det blir produktivitetsgevinst når reisetida blir ned mot en time, sier Aalen.

Menn Economics har laget beregninger som viser at effekten av ny E18 mellom Grimstad og Kristiansand ga 11 prosent produktivitetsgevinst. Eiksundsambandet på Sunnmøre førte til 10 prosent økt produktivitet, men Menon tar der forbehold om at deler av gevinsten skyldtes oljeboomen på Søre Sunnmøre.