Statens vegvesen Region Midt har plukket ut to vegstrekninger på E39 de foreslår skal komme inn under ordningen med statlig plan. Strekningene er Furene-Vegsund og Breivika-Molde.

– Hva innebærer statlig plan, strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen?

– Statlig plan betyr planleggingen av vegstrekningene vil skje lokalt som tidligere. Beboere, interessegrupper og kommuner skal involveres likedan som før. Men avgjørelsesmyndigheten løftes opp til Kommunaldepartementet. Kommunen gir sin anbefaling til reguleringsplan, mens departementet avgjør.

– Hva er hensikten med å legge noen vegstrekninger inn under statlig plan?

– Hensikten er å få helhetlige løsninger i prosjekt av stor nasjonal eller regional interesse. Vi håper å oppnå at planprosessen blir kortere. Vi håper også å styre unna konflikt mellom lokale interesser, regionale interesser og regionale interesser ved at departementet vurderer og avgjør, forklarer Kjetil Strand.

– Hvorfor ble strekninga Ålesund-Molde valgt som statlig plan?

– Fordi E39 går gjennom flere kommuner, og at man ønsker å se totale hensyn. Jeg vil understreke at for strekninga Vik-Julbøen har vi godkjente reguleringsplaner, så den strekninga berøres ikke av statlig plan.

– Når et prosjekt løftes inn og blir statlig plan, gir det noen forpliktelser om penger fra staten til prosjektet?

– Nei, det ligger ingen løfter i dette, verken om å komme inn på Nasjonal Transportplan eller få prioritering der. Men dersom departementet skriver inn en anmerkning om strekningene i NTP, er det et signal om å klargjøre for gjennomføring.

– Åpner ordningen med statlig plan for andre løsninger på E39, for eksempel Romsdalsaksen?

– Nei, uansett om en vegstrekning er statlig plan eller ikke, tar det utgangspunkt i beslutningen i konseptvalgutredningen om trasévalget for E39 som ble anbefalt i 2011 og besluttet i 2014, sier Kjetil Strand.

– Hva skjer med strekninga fra Julbøen gjennom Molde by til Bolsønes?

– Vi er i gang med kommunedelplan for Julbøen-Bolsønes. Planen landes i løpet av 2018. Så har Molde kommune bedt oss lage en tilleggsutredning for strekninga Bolsønes-Årø. Den er vi også i gang med, sier Strand.

Statens vegvesen opplyser at rundt 30 årsverk, interne og kjøpte årsverk, er engasjert i arbeidet med Møreaksen. I tillegg har 15–18 årsverk gått med til kjerneboring.