Møre og Romsdal Høyre har fylkesårsmøte i Molde denne helga. Rundt 50 medlemmer møtte fram for å bli orientert om planlagte samferdselsprosjekt i NTP 2018–2029.

Innstillingen blir lagt fram i mars, det store spørsmålet mange Høyre-folk er spent på er om Møreaksen er inne.

Avdelingsdirektør Kjetil Strand fra Statens vegvesen orienterte om de planlagte store vegprosjektene i fylket. Ferjefri E 39 med Møreaksen er ett av disse, og det første i planene om ferjefri kryssing av fjordene på E 39 i Møre og Romsdal. Til våren blir forslag til trasé fra Digerneset til Tomrefjord lagt fram. Da vet man også om Møreaksen er inne i NTP. Dersom den kommer med, er det mest realistiske er at Møreaksen kommer inn i andre del av vegplanperioden fra 2024, sa flere av de vi snakket med.

På møtet var det Høyre-folk fra hele fylket. Det ble ikke sagt et eneste ord om Romsdalsaksen.

Flaskehalsen Romsdalen

Et sterkt etterlengtet prosjekt er full opprusting av E 136 gjennom Romsdalen. Her er investeringsbehovet 2,2 milliarder kroner, bompengepotensialet 600 millioner kroner, opplyser Kjetil Strand. For flere av prosjektene i Møre og Romsdal er man avhengig av høg ramme for å komme med, opplyser gruppeleder Charles Tøsse, som fortalte om fylkestingets prioriteringer.

Store investeringer

Innspillet fra transportetatene til NTP tar utgangspunkt i ulike rammenivå. Middels ramme vil gi i overkant av 860 milliarder kroner på samferdsel i planperioden over 12 år. Halvparten av dette går til vedlikehold og etterslep. Nye prosjekt får åtte prosent, så her blir det kamp om midlene. Prosjekt Nye Veger er en nysatsing, men her er ikke Møre og Romsdal inne i planperioden. E 6 Trondheim Oslo og E 18/E39 sør i landet er tiltenkt det meste av disse midlene.

Med store veginvesteringer følger også mer bompenger. For mange blir bompengebelastningen så stor at det svir. En av utsendingene på møtet spurte om det ikke går an å organisere innkrevingen slik at man kan få felles innkreving, masserabatt og at det blir innført et tak for hvor mye man må betale.

Vurderer vegprising

Det fikk man ingen svar på, men derimot kom det opplysninger om at vegprising for tungtrafikken blir vurdert. Arbeidet med å utrede dette kom i gang på slutten av fjoråret, opplyser Helge Orten.

Her ser man til land i Europa der dette er innført. Hva Norsk Lastebileier-Forbund sier til dette, vet vi ikke. Men Helge Orten tror ikke svaret nødvendigvis blir et rungende nei. Han viser her til at dette kan gjøre konkurransesituasjonen mellom norske og utenlandske lastebiler mer rettferdig.

Om bompengebelastninger sier Torgeir Dahl.

– Det går en grense.