VESTNES: I 2016 passerte 1.883.058 biler bomstasjonene ved Vågstrandstunnelen, Tresfjordbrua og de to sidebommene rundt Tresfjorden. Bilistene betalte 81 millioner

– Trafikken var formidabel. Vi registrerte 20 prosent flere betalende biler enn det var lagt til grunn da selskapet Eksportvegen AS fikk godkjent lånefinansieringen. I alt tok bompengeselskapet inn 81 millioner kroner i bompenger i fjor. Det lover godt for at vi kan betale ned lånet raskere enn de 15 åra som var beregnet, sier daglig leder i Eksportvegen AS, Roald Fiksdal, til Romsdals Budstikke.

Spleiselag

Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen ble bygget som et spleiselag der staten betaler halvparten av kostnaden på 1,6 milliarder kroner, og bompengeselskapet betaler den andre halvparten.

Medregnet renter på lånet Eksportvegen tok opp på 780 millioner kroner, skal bompengeselskapet betale tilbake rundt 1,1 milliarder kroner.

Gjeldfri på kortere tid

– Jeg tror ikke vi trenger å bruke 15 år på å betale gjelda, sier Roald Fiksdal.

Holder trafikkveksten seg de kommende åra, kan faktisk bompengeselskapet ha betalt ned all gjeld på 10 år. Det betyr i så fall at om ni år – i 2026 – kan alle kjøre gratis gjennom tunnelen og over brua. Juli var rekordmåned

Roald Fiksdal opplyser at det var lagt til grunn en trafikk på 2.870 biler gjennom bomstasjonen på tunnelen og brua.

– I toppmåneden juli i fjor registrerte vi 5.063 betalende biler hver dag. Det er nesten det dobbelte av trafikkmengden som lå til grunn for Stortingets ja til bompengesøknaden, forklarer Roald Fiksdal.

Januar 2016 var måneden med lavest trafikk. Da passerte 2.580 biler bomstasjonene hver dag.

Mange kjørte gratis i fjor

Langt fra alle kjøretøyene betaler når de passerer en bomstasjon. I 2016 kjørte flere enn 600.000 biler forbi en bomstasjon uten å betale.

– Det stemmer. Vi har en ordning der lokaltrafikken rundt Tresfjorden ikke betaler når de passerer en av de to sidebommene. Det forutsetter at du ikke passerer neste bom før en time har gått. Tallene forteller oss at lokaltrafikken til og fra Tresfjorden går uten bompenger. Det var også meningen. I tillegg betaler ikke utrykningskjøretøy og elbiler når de kjører Vågstrandstunnelen og Tresfjordbrua, sier Fiksdal.

Elbilene slipper å betale

– Er en økende bilpark med elbiler en hemsko for økonomien i bompengeselskapet?

– I fjor registrerte vi 51.000 elbiler som passerte bomstasjonene. Det tilsvarer rundt tusen elbiler i uka; cirka 140 passeringer hver dag. Jeg tror ikke dette vil påvirke nedbetalingen av lånet på vegen nevneverdig, sier Roald Fiksdal.

Hyggelig utvikling: Det nærmer seg to millioner biler som passerer bomstasjonene på Eksportvegen i året, kan daglig leder Roald Fiksdal glede seg over. Foto: OLAV SKJEGSTAD Foto: Olav Skjegstad