– Med kjøpet av Strand Hotel Fevik tar vi nå skrittet inn på den nasjonale arena. Vi har endret vår ambisjon, som var å være stor i Møre og Romsdal – med tilliggende områder – og i Lofoten. Vår nye ambisjon er å bli den ledende kjeden innenfor vårt segment i Norge, sier arbeidende styreleder og eier Erik Berg i Classic Norway. Onsdag kunngjorde han kjøpet av Strand Hotel Fevik, som ligger mellom Grimstad og Arendal.

Rundt 100 millioner kroner

Det er Bundegruppen i Oslo som selger Strand Hotel Fevik, som har 90 rom, 270 senger og kurs- og konferansefasiliteter.

Erik Berg er stolt over kjøpet av Strand Hotel Fevik.

– I en kåring Dagens Næringsliv foretok for et par år siden. hvor de listet opp de ti flotteste hotellene i Norge, var Strand Hotel Fevik rangert som nummer fem. for oss er kjøpet av Strand Hotel Fevik et voldsomt kvantesprang. Vi måtte grave dypt i lommeboka for å få det til, sier Erik Berg.

– Hva er kjøpesummen?

– Kjøpesummen er konfidensiell, sier Erik Berg.

Etter det Romsdals Budstikke erfarer, skal den ligge på rundt 100 millioner kroner.

Videre oppkjøp

Classic Norway er i dag etablert med ti destinasjoner på Nordvestlandet og fire i Lofoten,

– Vi vil nå ekspandere videre. Foruten Strand Hotel Fevik på Sørlandet, ønsker vi å etablere oss med en destinasjon i Sogn og Fjordane, 1–2 i Bergensområdet og en i Østlandsområdet, sier Erik Berg. Fra før er Classic Norway samarbeidspartner med «Det virkelig gode liv» på Østlandet.

– Hva er kriteriene dere legger til grunn når dere kjøper opp hoteller?

– Vi har nå definert kriterier for oppkjøp. Forrige gang vi gikk ut og skrøt av at vi skulle kjøpe mange hoteller, fikk vi over to hundre henvendelser fra kreti og pleti, med tilbud om alt fra campingplasser til storhotell. Det orker vi ikke engang til. For at vi nå i det hele tatt skal vurdere oppkjøp, skal hotellene ha minimum 20 millioner kroner i omsetning, riktig beliggenhet og vekstpotensial. Vi går ikke lenger inn på plasser «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Vi spisser oss og går inn på anlegg som har historisk betydning og som er på topp i Norge. Vi går opp i omsetning og vi går opp i anleggsstørrelse. slik at vi blir en aktør å regne med nasjonalt. Hvis vi skal bli den ledende kjeden innenfor vårt segment i Norge, betyr det at vi må vokse på bekostning av noen av de eksisterende. Vi kommer til å bli nedrent av folk som vil selge. Her blir det bare å finne det som vi vil ha., sier Erik Berg.

Med de forestående oppkjøpene, er målet at Classic Norway skal ha en halv milliard kroner i omsetning innen 2020.

Stein Erik Hagen inne

– Vi spisser nå Classic Norway Eiendom, sier Erik Berg.

Det er Classic Norway Eiendom som står for oppkjøp av hotelleiendommer, og er ansvarlig for videre ekspansjon. Eierskapet i Classic Norway Eiendom er 50/50 mellom Stein Erik Hagen og families selskap Canica og Berg-familiens selskap Berg Invest. I tillegg kommer det inn noen delinvestorer i enkelte prosjekt.

– Det gjelder eksempelvis Oskar Sylte, som er med som deleier i Lofoten, sier Erik Berg.

Selskapet Classic Norway Drift vil være et rent driftsselskap, som leier hotellene av Classic Norway Eiendom.

– Det ligger i kortene at det er eiendommene vi må kjøpe for å få hånd om driften sier Erik Berg.

Strand Hotel Fevik har 90 rom og 270 senger. Foto: Classic Norway
Strand Hotel Fevik ligger ved sjøen mellom Grimstad og Arendal. Foto: Classic Norway