Renault er tilbake i Molde etter noen års fravær. Fra og med onsdag er Årø Bil ny Renault-forhandler.

Sveinung Julnes hos Årø Bil kan fortelle om hektiske dager. For Renault er i siget for tiden, mye takket være el-bilen Zoe som i disse dager kommer med oppgradert rekkevidde. Tesla har lenge vært kongen av rekkevidde, men med oppgitt rekkevidde på 400 km er ikke Zoe langt unna, og det til en atskillig lavere pris. Rekkeviddeangsten vil snart være kurert og glemt. Også nye Talisman har forutsetninger til å gjøre det bra.

Renault Laguna har vært med oss siden 1994. Tre generasjoner har sett dagens lys, men nå forlater modellen oss til fordel for nye Talisman.

Å beholde Laguna navnet var nok vurdert, men å skifte navn føles mer riktig, for Talisman både ser og føles ut som en ny og forbedret bil. Noe den også er.

Talisman kan direkte oversettes til lykkebringer.

Utvendig

Talisman er en stor bil. Omtrent like lang som Ford Mondeo, og rundt 10 cm lengre enn VW Passat. Talisman er en lekker bil. Velproposjonert og ganske så linjelekker.

Design Talisman har et vellykket utseende, noe også fronten bærer preg av. Foto: Odd E. Hostad

Det kreves noen runder rundt bilen for å få med seg detaljene. Lykter, eksosrør, kurvene og grillen, alt er gjennomtenkt.

Nederlandske Laurens van den Acker er mannen bak designet.

Han gjorde også en god jobb hos Mazda.

Innvendig

Noe av det første man legger merke til på innsiden er den stående skjermen.

På skjermen styres mange av bilen funksjoner og innstillinger. Renault har gått inn for å lage et oversiktlig system som er lett å forstå og betjene. Noe de har lyktes med.

Interiøret er pent og oversiktlig. Skinn, aluminium og led lys sørger for et småsobert preg.

Ryddig Renault følger trenden med ryddig og oversiktlig interiør. Foto: Odd E. Hostad

Noe hardplast er det fortsatt, men i denne prisklassen er det vanlig.

Plassen er helt godkjent. Noe annet skulle bare mangle på en såpass stor bil. Bagasjerommet er på 572 liter, ikke klasseledende men stort nok. Pluss for forholdsvis lav lasteterskel og ekstra plass i bagasjeromsgulvet.

På veien

Franske biler har (nesten) alltid hatt god komfort. Talisman skiller seg ikke negativt ut, men den er heller ikke mer komfortabel enn konkurrentene. Renault har valgt å bruke torsjonsaksel i stedet for uavhenging bakhjulsoppheng. Ellers er støynivået som forventet i klassen.

130 hesteren som sto i bilen føltes helt grei, og er sannsynligvis det beste valget.

Pris

Innstegsprisen på Life utgaven cirka 300 000,- kroner er slettes ikke avskrekkende. De fleste vil nok ende opp en del høyere. Motorvalg, girkasse og ikke minst ekstrautstyr virker selvsagt inn på prisen. Zen er neste nivå, og på toppen finner du Intens utgaven.

Testbilen var en godt utstyrt Intens utgave med 130 hk diesel og automat. Samt massasjeseter og ymse annet snacks. Prisen endte på cirka 457 000,-.

Foretrekker du dieselmotorer kan du velge mellom 110, 130 og 160 hester. 110 hesteren blir nok litt daff, 130 hesteren ender opp som det fornuftige valget. Med 160 hesteren vil nok bilen oppleves som småsprek.

Ta en titt

Er du på utkikk etter bil i denne klassen er det mange gode modeller å velge mellom. Så Talisman får mye å bryne seg på. Gjør deg selv likevel en tjeneste, ta en titt på Talisman.

Sveinung Julnes hos Årø Bil. Foto: Odd E. Hostad
Renaults nye skjerm/infotainment fortjener honnør for å være oversiktlig og lettbetjent. Foto: Odd E. Hostad