Molde: Telefonen står ikke stille hos Elutstyr, og i monteringshallen har det vært fult kjør siden nyttår.

– Folk har innsett at NRK og de nasjonale aktørene skal slokke sitt FM-nett, så det har blitt et rush her på nyåret, forteller daglig leder Jan Ove Berg ved Elutstyr Molde.

Nisjebutikken har spesialisert seg på heimekino og bil-stereo, og har en mengde løsninger for dem som frykter det blir stille i radioen 8. februar. Siden butikken er merkeuavhengig, kommer det bileiere av alle slag innom.

Tilpasset bilmodell og budsjett

– En som var innom her forrige uke hadde fått tilbud fra merkeforhandleren om å bytte hele multimedieavspilleren for 36.000 kroner. Vi kunne gi ham en ny og bedre spiller med navigasjon og ryggekamera integrert for en tredel av prisen, forteller Berg.

For mange vil det heldigvis holde å betale en enda mindre for å oppgradere radioen.

– Det er svært avhengig av hva slags bil man har, hvor gammel den er. Og hvor påkostet og integrert den eksisterende radioen er. For de aller fleste med en tradisjonell radio uten stort display eller ryggekamera og navigasjon, vil bytte av hele enheten være det aller beste.

Det betyr å ta ut radioen, sette inn en ramme og en helt ny spiller, kople på en ny antenne og adapter slik at knapper på ratt fortsatt funker. Kostnaden blir rundt 4500,- ferdig montert, forklarer Berg.

Ulike adaptere

– For dem som har nyere og dyrere enhet i dag, med inngang for USB, vil en USB-adapter fort være det beste. Den blir ikke synlig i bilen og vil konvertere signalet til mp3-format som sendes til radioen og alt oppleves som fullt integrert, sier Berg.

Jo mer avansert den innebygde radioen er, jo mer utfordrende og dyrere er det å integrere radioen.

– Det finnes noen billigere løsninger også, men som vi ikke akkurat vil anbefale. De enkleste adapterne som settes i sigarettenneren er ofte mye mer tungvint i bruk. Og så mister man jo fordelene med den digitale lyden hvis man skal konvertere til et analogt FM-signal som sendes til den gamle radioen, poengterer Berg.

For nettopp kvaliteten på de nye DAB-sendingene er ett av flere gode argument for den nye teknologien. Hva mener forhandleren og lydeksperten?

– Det blir som diskusjonen om cd og vinyl. Noen mener fortsatt vinyl høres bedre ut, men en cd har jo reinere lyd og mindre støy. Slik er det med DAB også, svarer Berg.

Til slutt forteller han om den aller simpleste og teknisk billigste løsningen. Det er å streame radio fra app på mobiltelefonen, enten ved å kople til over blåtann eller med AUX-ledning. Man må riktig nok ha en mobilabonnement med god mengde mobildata inkludert hvis man skal høre mye på radio i bilen, hvis ikke blir dette også dyrt i lengden.

– Onkel politi blir nok heller ikke så begeistret, for regelverket er veldig strengt på bruk av mobiltelefon i bilen. Man har ikke lov til å trykke på den mens man kjører. Men hvis man setter på kanalen før man begynner å kjøre, så skulle det gå greit. De fleste holder seg jo til en kanal uansett, sier Berg.

Skeptisk til adapter

En som har fått behov for å oppgradere, er Gunstein Hoem. Han har en Volkswagen fra 2008, og dro forrige uke innom Elutstyr for å sjekke mulighetene for å få DAB+ i bilen.

– For mange er det jo alvorlig å få dette til å fungere. Alle ting i samfunnet må jo oppgraderes på et tidspunkt, men det er ikke så viktig for meg. Det er kona som kjører bilen mest, jeg jobber som bussjåfør, og da hører jeg ikke på radio likevel, da er jeg opptatt med å følge med i trafikken, sier Hoem.

Han endte med å bytte ut den originale radioen med en splitter ny Kenwood. Adapter hadde han ikke troa på.

– En jeg kjenner kjøpte en adapter som han satt i sigarettenneren i bilen. Over natta var bilens batteri tomt. En annen mista signalet når han slo av tenningen mens bilen var på ferja. Jeg vil slippe sånt, sier Hoem.

Han har hørt om DAB-overgangen lenge, men hadde ikke tenkt over kostnaden.

– Det er litt voldsomt at en må ha ny antenne og radio. Men det blir nok bra, jeg har en DAB-radio heime, og det er ikke noe skurring på signalet, det er et stort pluss, sier Hoem.

Han er opptatt av at dekningen må være helt topp uansett hvor man befinner seg langs vegen, og tør ikke tenke på hva det koster for dem som skal sette opp senderne til det nye DAB-nettet.

– Mange sitter jo på gjerdet og venter når det kommer nye ting, slik som DAB her. Så haster det plutselig voldsomt i ellevte time, konkluderer Hoem, som fikk ordnet det noen uker før «slokkingen» begynner i Møre og Romsdal.

Forhandleren merker rushet, og de utfordringene det kan by på.

– Hvis det blir samme rushet her som mange har sett i Nord-Norge, så kan det bli utfordringer både med å få levert nok og montert nok radioer. Leverandørene sliter også med å få av gårde nok enheter, sjøl om de har visst om dette lenge, sier Berg.

Diskuterer DAB og løsninger: – Fordelen med DAB er at det ikke blir skurring, sier Gunstein Hoem. – Og så blir det mye lettere å få inn kanalene, sier Jan Ove Berg. Her har de funnet en Kenwood inne i butikken, som skal settes inn i ramma og integreres i bilen til Hoem. Foto: ERIK BIRKELAND
Svært populær: Denne USB-adapteren fra Dension er en vinner, og gjør DAB+ integrert i eksisterende spiller. Foto: ERIK BIRKELAND
Kostbar løsning: Montør Espen Solli har byttet ut mediespilleren i denne bilen med en splitter ny Pioneer radio. Den får også opp bilder fra ryggekamera. Nå jobber han fra morgen til kveld med montering. Foto: ERIK BIRKELAND
Mylder: Rammer til radio og overgangskabler i bøtter og spann på lageret for Elustyr-sjefen Jan Ove Berg. Foto: ERIK BIRKELAND
Elutstyr, med Daglig leder Jan Ove Berg forklarer hvordan man kan få DAB+ i bilen. Kunde Gunstein Hoem går for nye radio i bilen. Foto: ERIK BIRKELAND
Ny antenne: For de aller fleste løsningene må man montere en ny antenne i frontruta. Dette er også det eneste synlige. Foto: ERIK BIRKELAND