Representanter for seks sentrale Molde-bedrifter, med mange hundre ansatte, går nå samlet ut med et massivt forsvar for Møreaksen. Foruten Kristoffer B. Jenssen i Prezioso Linjebygg, er det Lasse Iversen i Axess, Per Olav Myrstad i Astero, Geir Inge Havnes i ÅF Solid, Kurt Harald Aaram i Økonomisenteret Molde og Vestnes og Kjell Hollen i Motus.

De er alle sterkt opptatt av at Møreaksen nå skal komme inn på Norsk Transportplan (NTP) og bli realisert, og viser til at Regjeringen for lengst har vedtatt trasévalget.

– Samlet næringsliv

– Et samlet næringsliv i Molde forventer nå at det som er besluttet, blir gjennomført. Prosjekt som kommer inn etter innfallsmetoden, må ikke få lov til å forkludre en så lang og grundig demokratisk prosess som vi har hatt når det gjelder Møreaksen. Vi må ikke igjen havne i en lang ørkesløs lokaliseringsdebatt. Nå har vi en gitt mulighet til å få gjennomført et kjempeprosjekt som vil utvikle regionen, næringslivet – og ikke minst arbeidsmarkedet i Molde-regionen og for hele fylket, sier Kristoffer B. Jenssen.

– Ei ulykke

– Det vil være ei ulykke for regionen om prosjektet skal bli skjøvet inn i ei uviss framtid, og havne langt ned på prioriteringslista om en skal starte forfra igjen med planlegginga, sier Kristoffer B. Jenssen.

Han framholder at han ser på Møreaksen, og en skikkelig vegutløsning for regionen rundt Molde, som veldig viktig.

– Det er viktig i forhold til den store innpendlinga vi har til byen. Og det er viktig å få knyttet Aukra og Midsund til fastlandet. Her snakkes det om noen få som bor på Sekken, i forhold til de mange tusen som bor i kommunene som med Møreaksen får fastlandsforbindelse, sier Kristoffer B. Jenssen.

– Kjempeboost

Han framholder at prosjektet også i seg selv vil være en kjempeboost for regionen, i ei tid da mange i næringslivet sliter.

– Det er ikke bare i maritim sektor og offshoresektoren bedrifter sliter. Det gjelder også i bygg- og anleggsbransjen. Møreaksen-prosjektet vil gi mange arbeidsplasser i mange år. som vil kunne bidra til et løft for næringslivet i regionen, sier Kristoffer B. Jenssen.

– Roter det til

Daglig Kjell Hollen i oljesørvisselskapet Motus framholder at det er viktig å få bygd Molde-regionen og sunnmørsregionen sammen.

– Det er viktig for næringslivet, og det er viktig for oss som bedrift. Vi har registrert at det går en diskusjon i media om trasévalg. Jeg oppfatter at alle er enig i at det er fornuftig å bygge sammen Molde-regionen og sunnmørsregionen. Så ender vi opp med en diskusjon om hvor vegen skal gå, lenge etter at saken er utredet, politisk behandlet – og Regjeringen har tatt sin beslutning. Vi står i fare for å rote det til ved på nytt å diskutere hvor vegen skal gå. For meg er ikke trasévalget så viktig, Det viktigste er at prosjektet blir gjennomført. og at vi får bygd sammen regionene. Nå må politikerne være rakrygget og gjennomføre det som er vedtatt, sier Kjell Hollen.

– Ikke utsatt

Avdelingsleder Kurt Harald Aaram i Økonomisenteret Molde og Vestnes sier det er viktig at ting nå ikke blir utsatt.

– Får vi ikke inn Møreaksen i Norsk Transportplan nå fordi prosjektet blir forkludret, vil det sikkert går 10–20 før det kan være håp om å få realisert noe alternativ, sier Kurt Harald Aaram.

Bygg og anlegg

Geir Inge Havnes, som er daglig leder i ÅF Solid Consult og i denne sammenheng representerer hele ÅF Solid, peker også på de regionale ringvirkningene.

– For oss er prosjektet også viktig fordi det vil skape aktivitet i bygg- og anleggsbransjen. Det er ikke akkurat veldig gode tider nå. Det vil være veldig god timing å få Møreaksen-prosjektet i gang så fort som mulig, sier Geir Inge Havnes.

– Tid for å bygge

– Det blir sagt at det nå er tid for å sette seg ned og tenke. Jeg tror det nå er tid for å bygge. Prosessen er ferdig. Det eneste en oppnår med å kjøre en omkamp, er å ødelegge for regionen, sier økonomisjef Lasse Iversen i Axess.

– I debatten sidestilles det som bare er en ide, med et ferdig analysert, utredet og vedtatt prosjekt. Det er et dårlig prinsipp å jobbe etter. Hvis det er en kamp om penger, er det veldig ugunstig å framstå med stor uenighet. Sannsynligvis er ikke uenigheten heller så stor, sier daglig leder Per Olav Myrstad i Astero