Molde: Mange har henvist til en rapport fra Reve og Normann i debatten om Møreaksen. Det har vært antydet at den samfunnsøkonomiske nytten av å bygge sammen regionene med Møreaksen ville være på opp mot en milliard kroner i året.

Torger Reve, som har presentert Handelshøyskolen BIs beregninger, ønsker ikke å gå inn i den lokale debatten nå. Han henviser til Amir Sasson, som sto ansvarlig for selve beregningene i E39-rapporten.

– Vi har sett på en maksimumsverdi, virkeligheten blir nok betydelig lavere, svarer Sasson.

For høge tall

Han forteller ingen har gjort en slik analyse de har gjort, og at de har jobbet med å finne næringslivets potensial ved ferjefri E39.

– Våre tall er for høge, de er 100%. Men man vil nok ikke klare å nå potensial til det fulle. Hvor stor prosent man klarer å oppnå er vanskelig å anslå, sier Sasson.

Ikke sett på kostnader

Han understreker at de ikke har sett på kostnadene til prosjektet, bare den maksimale nytten næringslivet kan hente ut. Heller ikke hva private kan få ut av ferjefri fjordkryssing har vært en del av deres bestilling.

Handelshøyskolen BI har gjort beregninger for hele E39, og har funnet at Møreaksen er det prosjektet med nest størst potensial.