– Du var ung! Du kommer nesten ikke inn her. Her er det 55+.

Den satiriske bildekunstneren Rolf Groven (73) sitter ved et bord på den brune puben Burns i Oslo. Han tar en slurk av ølen og ser raskt over dagens avis.

Trump kler av Frihetsgudinnen

Fire år er gått siden sist han stile ut bildene sine. Nå er han klar for ny utstilling på Rådhuset lørdag 14. januar. Det var maler og tidligere skøyteløper Lasse Efskind som spurte om han ville være med å stille ut. Temaene barn, miljø og storpolitikk går igjen i bildene til Groven, og det gjør det også denne gangen. På veggen i et av hovedstadens staseligste bygg, rikt utsmykket av flere norske kunstnere, vil det blant annet henge et bilde av Trump som kler av Frihetsgudinnen.

– Det er det ingen som blir provosert av. Nesten alle er enige i det bildet, og det sier noe om Trump, sier Groven.

Målet til Groven er imidlertid ikke å provosere. Han lager bilder som er aktuelle og som folk er opptatt av – og så er det noen som er uenige og de blir provosert.

– Mens noen er uenige, gir andre meg et klapp på skuldra. Men jeg er bare heldig som får reaksjoner. Det verste som kan skje for en bildekunstner er at å ikke få noen reaksjoner i det hele tatt, forteller 73-åringen.

Klær skaper mannfolk

Et annet maleri blant de rundt 30 nye og gamle arbeider Groven stiller ut, er av gutten Alan Kurdis som ligger død på stranda etter å ha druknet på sin ferd over Middelhavet. Bildet har Groven kalt «Europeisk piggtråd». Dette er et av flere bilder han har av barn.

– Et annet bilde er av datteren min som er en flink barnetegner. Jeg har laget et portrett av henne der hun holder opp tegninga si. Det er egentlig en overraskelse, avslører han.

Grovens personlige favoritter utstillingsbildene er av to nakne menn som han har kledd på to ulike kostymer.

– Den ene assosieres med en muslim på grunn av sine klær, og den andre assosieres med Jesus. Bildet heter «Klær skaper mannfolk», forteller kunstneren.

– Motivene sier hva jeg mener

Ideene til motivene kommer av at kunstneren følger med på hva som skjer i verden, noe han har gjort helt siden han ble politisk aktiv i 1968. Han er en såkalt 68-er, og studerte til å bli arkitekt i Trondheim da han ble politisk interessert. Først var det Vietnamkrigen, så var det EU-striden, der Groven var ivrig på nei-siden.

– Å lage bilder var min måte å være med i kampen på. I dag sier for eksempel motivene mine klart hva jeg mener: Anti-krig og anti-Trump, sier han og flirer.

I løpet av karrieren har Groven også vært innom karikaturtegning, noe han egentlig ikke trodde han ville være flink til.

– Da jeg var rødruss i 1963 i Molde ble jeg valgt som karikaturtegner for russeavisa. Jeg ble livredd, men det gikk heldigvis bra. Det var noen som hadde fått det opp for seg at jeg kunne tegne fordi jeg en gang ga et bilde til Molde Gymnas som var en kopi av Brudeferden i Hardanger. Da jeg tegnet for russeavisa oppdaget jeg et talent jeg ikke visste jeg hadde, forteller Groven.

Sier farvel til barndomshjemmet

På utstillingen på Rådhuset er det imidlertid satirisk bildekunst som gjelder, i tillegg til noen landskapsmalerier. På veggen vil det for eksempel henge et vestlandsmotiv med et forfallent bedehus.

– I Romsdalen er det ofte annonser i budstikka om bedehus til salgs. Det er ikke en oppblomstring av bedehuskulturen lenger, og derfor måtte jeg lage et bilde av det, sier han.

Selv er han i ferd med å si farvel til sitt barndomsbedehus. Huset i Fræna er til salgs etter at moren døde i høst, og han ser ikke for seg å flytte tilbake selv.

– Da forsvinner barndommen i Fræna. Det er jævlig trist, men sånn er det. Moren min døde, barndomshjemmet mitt er til salgs, og jeg er gammel. Din tid kommer også. Sånn er det, forteller Groven.

Når bor han sammen med kjæresten. Mens han maler på soverommet, sitter hun og spiller piano.

– Det er jo litt romantisk det, sier han.