Chanathip Namhing (18) er elev ved kunst, design og håndverk på Molde videregående skole. Hun jobbet i Photoshop for aller første gang da hun lagde logoen, og brukte youtube for å finne ut hvordan.

– Jeg ble overrasket over å vinne konkurransen, sier Namhing, opprinnelig fra Thailand og nå bosatt på Eide.

Ny logo Slik ser den nye byjubileumslogoen til Molde kommune ut.

Falt for enkelheten

Juryen fikk inn sju forslag fra elevene ved media og kommunikasjon og kunst, design og håndverk.

– Det var en fristilt oppgave. Vi falt for enkelheten, lekenheten og gjenkjenneligheten i logoen til vinneren, sier kommunikasjonssjef Hilde Johansen i Molde kommune.

Chanatip Namhing mener kjærlighet, glede og ro bør prege jubileumsåret i Molde.

– I Thailand er det mye mer stress, både i hverdagen og på skolen, som er mye strengere, forteller Namhing som har bodd i Norge i fire år og funnet seg godt til rette.

– Den røde fargen er Molde kommunes hovedfarge og gjenspeiler byvåpenet og rosesymbolet. Svart, hvit og gul stammer fra fargene i byvåpenet, forklarer vinneren, og legger til at stripene i tallet 275 er inspirert av bølgene i byvåpenet.

Også fargene har betydning.

– Rød betyr kjærlighet, gul betyr lykke og glede, og blå betyr beroligende. Gulfargen i midten binder den røde og blå til hverandre, sier vinneren.

Lansert under nyttårskonserten

Logoen ble lansert under nyttårs-konserten lørdag. Der vanket det også heder og ære til vinneren, som også får prispenger på 5.000 kroner.

– De har jeg lyst til å bruke på ny kamera-linse, forteller Namhing.

Juryen besto av Sidsel Rykhus (varaordfører /leder av jubileumskomiteen), Ivar Vereide (fagsjef skole) og Hilde Johansen (kommunikasjonssjef/konst. kultursjef) fra Molde kommune, Magnar Fjørtoft (lærer ved Molde vg skole) og Katrine Monsås (designer ved Tibe Reklamebyrå).

Byjubileet skal markeres på flere måter gjennom året, og logoen vil bli brukt i ulike sammenhenger. Molde kommune har satt av 200.000 kroner til feiringen.