MOLDE: Helge Orten som er medlem av transportkomiteen, tilbakeviser anklagene fra Terje Tovan om feil bruk av tallene om samfunnsnytte av Møreaksen.

– Et realistisk bilde

– Analyser Victor Normann og Torgeir Reve har gjort, viser at samfunnsnytten av å bygge Møreaksen sannsynligvis blir enda høyere enn én milliard kroner per år. Det viktigste bidraget for å skaffe samfunnsnytten, er at vi klarer å binde sammen Molde-regionen med Ålesunds-regionen som bo- og arbeidsmarked. Jeg mener beregningene av samfunnsnytten gir et realistisk bilde. Tallene holder mål. Det kommer til å gå lang tid dersom det skal startes en helt ny prosess om fjordkryssingene. 10 år har det tatt å arbeide fram Møreaksen til punktet prosjektet står ved i dag, sier Helge Orten til Romsdals Budstikke.

– Går det an å bytte Møreaksen med Romsdalsaksen?

– Er det noen som tegner et glansbilde av et prosjekt, er det Romsdalsaksen og Tovan. Arbeidet med Møreaksen er faktabasert. Arbeidet med Møreaksen har fulgt prosedyren myndighetene har satt for slike store prosjekt. Flere alternativer har vært utredet. Tunnel under øya Tautra ble vurdert av fagetaten til å være den beste løsningen. Prosjektet har vært kvalitetssikret, og Regjeringen tok beslutningen om trasévalg i 2014.

– Det vil alltid være ulike oppfatninger om hvilken trasé som burde vært valgt. Stortinget fatter sin beslutning ut fra faktabaserte urtedninger foretatt av fagetatene. Slik må det være, sier Orten.

– Kan Møre og Romsdal beholde sin plass i køen for nye prosjekt hvis Møreaksen vrakes og Romsdalsaksen velges?

– Nei, det er helt urealistisk. Kampen om å få et prioritert prosjekt i Nasjonal Transportplan, er ingen intern kamp i Møre og Romsdal. Det er en kamp mellom store prosjekt nasjonalt. Tukler vi med omkamper nå, fører det til at vi må stille oss bakerst i køen, mens andre fylker får sine prosjekt bygget. Virkeligheten vi står foran, handler om et valg: Enten kjemper vi for å få Møreaksen inn på Nasjonal Transportplan i første fireårs periode, eller så må alt restartes, med de åra det tar. Det er fakta, sier Helge Orten.