MOLDE: – Vi ønsker ikke å komme opp i en liknende situasjon som vi har opplevd i Bergen, der Askøybrua som har en seilingshøyde på 63 meter, i praksis stenger for en del av skipstrafikken. Derfor har vi hatt noen runder med vurderinger for E39 langs hele kysten. Det går på tilgjengeligheten til fjordene, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik til Romsdals Budstikke.

Nye retningslinjer for høyden

Kystdirektoratet har nylig fornyet retningslinjene for hvor stor høyden under bruene må være. Denne veilederen kalles farledsnormalen.

– Hvorfor er seilingshøyden under bruer så viktig å bestemme?

– Det handler om at når bruer bygges, planlegger man for framtida. Og med tanke på framtida er det problematisk å stenge en fjord med ei bru, sier Slotsvik.

Minst 65 meter seilingshøyde.

Etter det nye farledsnormalen skal bruer der det tenkes å komme cruiseskip av dagens størrelse, være minst 65 meter.

For de største cruiseskipene som bygges i dag, må seilingshøyden være minimum 75 meter for at skipene skal kunne passere under brua.

Flere av de største bruene her i landet har seilingshøyder under 65 meter. Svinesundbrua, på grensa mot Sverige i Østfold, har 55 meter seilingshøyde. Breviksbrua i Telemark er 45 meter høy.

Storebæltbroen 65 meter

Internasjonalt er brua over Bosporos-stredet i Tyrkia 64 meter høy, og Storebæltbroen i Danmark har 65 meter seilingshøyde.

I Sogn og Fjordane diskuteres kryssingen av Sognefjorden, og seilingshøyden under ei framtidig bru.

På Sunnmøre kan bru over til Lepsøya bety at de større skipene må gå på yttersida av øya.

I Romsdal og på Nordmøre vil seilingshøyden under bruer spille inn når fjordkryssinger skal foretas, enten det gjelder planer om å krysse Halsafjorden eller tanker om å krysse Romsdalsfjorden.

Vil ikke låse fjorden

– Går det an å gi unntak fra normalen for bruer, for eksempel i Møre og Romsdal?

– Normalhøydene er ikke opplest og vedtatt i lovs form, men det er et utgangspunkt når vi skal vurdere seilingsleden. På generelt grunnlag kan jeg si at i tilfeller der du låser fjorden for evig og alltid ved å bygge bru med lavere seilingshøyde enn normalen, er vi ikke så innstilt på å diskutere høyder, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.