Det var daglig leder Ann Helen Rødal Dalheim i Fræna Næringsforum som sto for overrekkelsen av prisen til den suksessrike gründeren, som etablerte Drågen Smokehouse i 2013.

Ann Helen Rødal Dalhaug listet opp en rekke av Drågen Smokehouse sine mest kjente kunder, deriblant Slottet, Hurtigruten. Brunvoll, Glamox. Arne Brimi, Eyvind Hellstrøm og restauranten Glass i Molde.

Grüne woche i Berlin

I januar drar Petter Aune til matmessa Grüne woche i Berlin, hvor Drågen Smokehouse skal ha stand etter invitasjon fra Innovasjon Norge. Grüne woche er en av Europas store matmesser.

– Jeg holdt på å kjøre av vegen da jeg fikk telefonoppringing, med invitasjon fra Innovasjon Norge om å bli med til Berlin. De sponser hele turen for oss. De skal ha med fisken vår og oss for å markedsføre Norge, sier Petter Aune, som er en av de få utvalgte til å bli med.

Voldsom pågang

– Nå om dagen har vi en forferdelig pågang. Jeg har måttet si stopp til mange. Vi har leveranser til både Spania, Tyskland og Singapore. Bare denne måneden kommer vi til å røyke ti tonn fisk. Det er fullt kaos. Jeg har egentlig ikke tid til å være her i dag, sa en strålende fornøyd og glad prisvinner Petter Aune.

Han kunne fortelle at Drågen Smokehouse nå er i ferd med å vokse ut av sine lokaler, og at han derfor må utvide og investere i nye. Samtidig har Aune vært nøktern i sin satsing.

– Jeg har bygd stein på stein. Jeg har hele mitt liv jobbet på sjøen, og er redd for å investere for mye. Det koster å ha ansatte. Men nå ser jeg at jeg trenger mer folk, sier han,

Drågen Smokehouse er for øvrig en av to godkjente leverandører i Norge av økologisk røkt ørret.