Stortingspolitiker Helge Orten mener forkjemperne for å krysse Romsdalsfjorden via Sekken, legger fram urealistiske kostnadstall for E39.

– Jeg synes det er litt lettvint å legge fram forslag til ny fjordkryssing for E39 med kostnadsoverslag som ikke er sammenliknbare med å føre E39 via Møreaksen og til Ålesund. Kostnadene aksjonsgruppa Romsdalsaksen la fram i stiftelsesmøtet på Vestnes, er kraftig undervurdert, for å si det forsiktig, sier Helge Orten til Romsdals Budstikke.

Ikke sammenliknbart

Orten, som tidligere var styreleder for Møreaksen – fjordkryssinga fra Vik i Vestnes via Otrøya i Midsund over til Julbøen i Molde – mener løsningen aksjonistene bak Romsdalsaksen-planene legger fram, langt fra viser den økonomiske virkeligheten.

– Hvordan begrunner du det?

– Det blir litt som å sammenlikne epler og pærer. Statens vegvesen har beregnet kostnaden for ferjefri veg fra Molde til Ålesund til 36,4 milliarder kroner. Aksjonsgruppa Romsdalsaksen har i sine anslag ikke tatt med at det må bygges ny veg mellom Tresfjordbrua og Ålesund, likedan at skal E39-trafikken føres først i flytebru i verdensrekordlengde til Sekken, videre i bru til Veøya og videre i bru til Skåla.halvøya, og enda ei bru over til Hjelset, må det bygges mye ny veg mellom bruene. Sannsynligvis må det også bygges ny Fannefjordtunnel, for den vil ikke ta unna trafikkmengden slik den er i dag. Regnestykket kommer til å bli et helt annet enn det som ble lagt fram på folkemøtet på Vestnes, sier Helge Orten til Romsdals Budstikke.

Sekkfast ble vurdert

– Når det er ulike syn på hvilken vegtrasé som er den beste, bør ikke alle alternativ utredes?

– Jeg forstår godt at det kan være ulike syn på hvor veger skal gå. Men vi må huske på at det har vært brukt sju-åtte år på å utrede konsekvensene av ulike alternativ. Konsekvensutredninga fra Statens vegvesen var ferdig i 2011. Da hadde Sekkfast vært vurdert, men løsningen med Møreaksen ble vurdert å være den beste. Beslutninga om hvor Romsdalsfjorden skal krysses, ble tatt av Regjeringen i 2014. Grunnen til at Møreaksen ble foretrukket, var at den korter inn avstanden mellom Molde og Ålesund mest, sier Orten.

– Hvorfor er det viktig å få kortet inn strekninga Ålesund-Molde?

– Ett av hovedargumentene for ferjefri E39 er å få til en regionforstørring. Altså knytte Kristiansund tettere sammen med Molde og Ålesund. På den måten får man en mernytte av ferjefri E39. Hadde hensikten ene og alene handlet om å lage raskeste veg fra Kristiansand til Trondheim, burde vegen vært lagt gjennom Østerdalen. Det er altså ikke gjennomgangstrafikken alene som gir effekt når ny E39 bygges, men også den regionale trafikken.

Helge Orten viser til at det har vært kjørt breie prosesser i mange år før Regjeringen konkluderte med at fjordkryssinga skal skje der Møreaksen skal bygges.

Havner bakerst i køen?

– Denne saka handler ikke om at penger som er tenkt investert i Møreaksen, kan brukes på andre løsninger i Møre og Romsdal. Det man oppnår ved å motarbeide Møreaksen, er at investeringene havner andre steder i landet, ikke i Møre og Romsdal. Vil man ha andre trasévalg for E39 i Møre og Romsdal, betyr det at vi må stille oss bakerst i køen og starte helt på nytt – et arbeid som vil ta mange, mange år før vi kan ha håp om å få prioritet på Nasjonal Transportplan, sier Helge Orten.