Torsdag 15. desember skal kommunestyret i Molde behandle reguleringsplanen for Møreaksen for den delen som berører Molde kommune.

– Slik jeg bedømmer situasjonen, vil reguleringsplanen for Møreaksen bli vedtatt av kommunestyret. Det ser jeg positivt på, sier Torgeir Dahl til Romsdals Budstikke.

– Når Møreaksen og brua over Julsundet står ferdig, blir trafikken sluppet inn på dagens fylkesveg fra Julbøen inn til bysentrum?

– Nei, det er helt uaktuelt å føre trafikken fra Møreaksen inn på dagens vegsystem i Molde. Ny E39 fra Julbøen inn til Molde og gjennom Molde må stå ferdig samtidig som Møreaksen. Det er en forutsetning som ligger tydelig i vedtaket fra formannskapet, og som kommunestyret trolig vil slutte seg til, sier ordføreren.

– Hvor skal den nye E39 fra Julbøen til Molde sentrum gå?

– Det jobber Statens vegvesen med. Slik jeg oppfatter det, ser man på ulike løsninger. Hvor mye av vegen på strekninga Julbøen-Molde skal gå i fjell? Hvor mye av vegen skal gå i dagen? Blir det tunnel, vil det bli to løp. Jeg tror ikke man kommer til å legge vegen i fjell hele strekninga.

– Hvor lang blir en tunnel gjennom Molde by?

– Det er ikke avklart. Det vi har lagt til grunn, er at utløpet for en tunnel vestfra blir ved Felleskjøpet i østenden av sentrum. Trolig blir det lagt inn mulighet for avkjøring fra tunnelen til Reknes.

– Det snakkes om motorveg med 110 kilometers fartsgrense når nye E39 bygges. Blir det motorvegfart gjennom Molde også?

– I utgangspunktet er ferjefri E39 dimensjonert for fire kjørefelt og hastighet mulig opp mot 110 kilometer i timen. Vegvesenet vil tilpasse hastigheten. Det jeg kan si er at fra tunnelutgangen ved Felleskjøpet og østover forbi Bolsønes, Fuglset og innover mot Kviltorp/Årø blir det 60 kilometer i timen. Ingen motorveghastighet i denne delen av Molde, i hvert fall, sier Torgeir Dahl.

– Hvem skal betale for ny E39 gjennom Molde?

– I bypakken var finansiering av ny E39 gjennom Molde tema. Statens vegvesen har laget et estimat som sier at vegen fra Julbøen gjennom Molde vil koste 5,7 milliarder kroner. Hvordan denne vegen finansieres, er ikke klart.

Torgeir Dahl – Ny E39 gjennom Molde må bygges slik at den står ferdig til å ta trafikken fra Møreaksen. Foto: Erik Birkeland

– Hvem har ballen for å spille den videre nå?

– Når kommunestyrene i Vestes, Midsund og Molde har sagt sitt om reguleringsplanen, er Møreaksen ferdig regulert. Neste steg blir å få Møreaksen prioritert i første del av Nasjonal Transportplan som Stortinget skal vedta om et halvt år. Når det gjelder vegen Julbøen-Molde sentrum, ligger ballen hos Statens vegvesen.

– Hvordan vurderer en ny løsning for kryssing av Romsdalsfjorden, via Sekken?

– Forkjemperne for Sekkfast har vært her hele tida. De forsøker nå å få til omkamp. Men beslutninga om hvor vegen skal gå, er tatt av Regjeringen. Det eneste aksjonistene for Romsdalsaksen kan oppnå, er å forsinke Møreaksen. Jeg oppfatter ikke at det er noe bredt politisk ønske i Molde kommunestyre om å forlate Møreaksen. Jeg husker at Borgerlisten gikk til valg på å støtte Møreaksen. Også i formannskapet sist stemte de for reguleringsplanen for Møreaksen. Nå har de snudd og er imot, sier Torgeir Dahl.