– Det er supert! Vi har laget animasjonsfilmer og bøker. Vi lærer for eksempel hvor bokstavene er på tastaturet. Men det er kjekt å skrive med blyant også, sier Tiril Bruaseth Engen (8), som går på Innfjorden Friskole i Rauma.

– Nyttige redskap

Innfjorden Friskole har 34 elever fra 1.–7. klasse. Samtlige elever opp til sjettetrinnet har Ipad, mens de tre elevene i sjuendeklasse har tilgang på hver sin Macintosh. Disse brukes hyppig i undervisningen i nesten alle fag.

– Da vi ble privatskole i 2014 hadde vi så smått begynt å bruke Ipad. Vi hadde også fått smartboard (interaktiv tavle) i alle klasserom. Styret var gira på å videreutvikle den digitale satsingen, og vi spurte tre bedrifter om sponsing. Vi tenker at dette er framtida. Ipad og datamaskiner er nyttige redskap, sier rektor Eli Vollset.

Fortsetter skriving for hånd

Ipadene brukes til oppgaveløsing, til innlesing av leselekser, læringsspill og presentasjoner.

– Elevene tar nye ting fort. De er minst like tekniske som oss voksne, sier lærer Guro Reinhartsen, og påpeker at de fortsatt bruker blyant og papir.

– Vi kutter ikke ut skriving for hånd. Det handler om at kunnskap også læres fra hånd til hode, sier Reinhartsen.

– Elevene skriver fortsatt i bøker. Hjerneforskning viser at skriveprosessen gir god læring. Det er ikke nok å bare trykke på en tast, sier Vollset.

Dropper oppgavebøker

Vollset forteller at digitale ferdigheter ifølge Kunnskapsløftet er blant de grunnleggende ferdighetene elever skal ha med seg fra skolen. Den digitale tilnærmingen har gjort at de kan kutte ut flere oppgavebøker.

– Ser dere faglig framgang hos elevene?

– Det er vanskelig å si, fordi vi har holdt på så kort tid. Hadde vi vært en større skole kunne vi kanskje sett det på nasjonale prøver. Men vi håper det gir bedre læringseffekt. I mattefaget er mengdetrening viktig, og det får de gjennom spillene. Vi ser at noen elever knekker lesekoden kjapt. Vi har også flere redskap til å hjelpe elever med lærevansker, sier Vollset.

– Hvordan unngår dere at elevene går på NRK super og Youtube ...?

– Vi har regler. Dessuten har vi veldig snille elever, smiler rektoren.

Elever ved 3. og 4. trinn har laget animasjonsfilm i høst. – Det var gøy både å lage figurene og å lage filmen, sier elevene. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen
Eirik Ulvestad Bersås (12) mener spillet Enkifag, hvor han kan velge mellom oppgaver i naturfag, engelsk og matte, gjør fagene morsommere. – Du glemmer at det er læring. Foto: Rigmor Sjaastad Hagen