Ut av elbilen strømmer den ene ungen etter den andre. Sigurd (2) og Thorvald (6) hopper ut fra den bakerste toseteren, der man egentlig skulle tro at bagasjerommet er. Men det er jo foran i en Tesla. I den midterste seteraden sitter Martin (9), Grete (11) og Anne Marte (12). Pappa Olav Magne (35) og mamma Helene (33) regjerer i bilens cockpit. Det kan se ut som familieplanleggingen er tilpasset Teslaen.

Fem er nok

– He he. Sant nok. Nå har vi ikke plass til flere unger, og da blir det heller ikke flere unger. Fem er da bra? ler Helene Seljehaug, som driver Molde Tannklinikk i Storgata.

Mannen Olav Magne er tannlegeassistent – og gårdbruker hjemme på Lillerånes. Det er der de satser på å bo, selv om familien også har investert i litt av ei utsiktsleilighet i Molde. Her bor de en del sjøl, eller leier ut til turister i sommerhalvåret.

Olav Magne er familiens elbilhøvding og har den fulle oversikten over alt det gode de har erfart siden de bestemte seg for å satse på batteridrift i stedet for diesel.

Eksperiment

– Vi bestilte oss en Tesla på nettet i 2014, uten å ha prøvd bilen og uten å ha elbilerfaring. Det var et slags eksperiment. Vi kjøpte en rimelig variant som kostet 540.000 kroner. Det har vært en fantastisk god investering. Mitt regnskap viser at vi har spart inn over halvparten av bilens kostnad bare på to og et halvt år, sier Olav Magne.

– Det har fungert utrolig bra. Bilen har på alle måter blitt et familiemedlem. Vi har vært Europa rundt med bilen. Det startet med en harrytur til Sverige og en campingtur til Sørlandet. For å teste wden ut skikkelig ble det guttetur til Salzburg i Østerrike. 500 mil på ei uke. Vår lengste tur var til Torrevieja i Spania i fjor sommer. 11.000 kilometer på 21 dager. Snittfart på 60 i Norge, 120 i resten av Europa. Alt turene har gått helt problemfritt. Det har aldri vært problemer med å få ladet, vi har aldri opplevd rekkeviddeangst, sier 35-åringen.

Sparer mye

Bil er dyrt i Norge. Dyrest i verden. Men ikke hvis du følger strømmen og kjører elektrisk. Olav Magne forteller at det kostet flesk å pendle fra Averøy til Molde fem dager i uka den gangen de kjørte Mercedes diesel.

– Skiftet til elbil var mye mer økonomisk enn miljømessig motivert. Det må jeg innrømme. Vi brukte 150.000 kroner året i totale pendlerutgifter. Det er redusert til en brøkdel. Så mye som vi kjører vil hele bilens kostnad være inntjent i løpet av fire år, sier familiefaren.

Før gikk det med 70.000 kroner i året i diesel. Det var store sørvisutgifter. Samt kostnader til parkering, ferjer, årsavgift. – Skal vi en tur til Oslo nå, slipper vi å betale for 14 bompasseringer. Pluss at en full «tank» bare koster 20 kroner. Det blir en liten ladestopp på Dombås og på Lillehammer, men pause må vi jo uansett ha, understreker han.

Det lengste han har kjørt er 512 kilometer på fullt batteri. Bilen har nå rullet 145.000 kilometer, og det har nesten ikke vært trøbbel overhodet. 10.000 kroner er alt som har gått med til sørvis og et par mindre reparasjoner. Rekkevidden er nesten like bra som den var ny.

Kona frelst også

– Elbil er bare så fantastisk. Så fornuftig. Jeg kommer alltid til å kjøre elbil, også om en del av fordelene på sikt skulle forsvinne. Nå gleder hele familien seg til vi skal til Gardasjøen i juni, sier Olav Magne, som heller ikke har noe imot at bilen har nær 400 lydløse hk og en akselerasjon som er rimelig heftig.

– Jeg er blitt elbilfrelst, jeg også. Det er så deilig å slippe å blakke seg på bensinstasjonene. Jeg stortrives i denne bilen. Ungene også. For oss har det vært en revolusjon, sier mor Helene.

Sigurd (2) og Thorvald (6) har fast plass i den bakerste seteraden. Foto: Eirik Heen
Familien Seljehaug kjørte 11.000 kilometer på sin Europa-ferie i fjor. Lading var null problem. Her fra Spania. Foto: Privat
Familien Seljehaug fra Averøy elsker å legge ut på tur i sin Tesla Model S. Foto: Privat
Fra en guttetur til Tyskland og Østerrike i 2014. Foto: Eirik Heen
Olav Magne og Helene Seljehaug pendler fra Averøy til Molde, men har også kjøpt seg leilighet på Eikrem. Foto: Eirik Heen