All tvil om at fastlandsforbindelsen Nordøyvegen skal bygges, fjernes når fylkesrådmannen legger fram sitt forslag til budsjett for 2017 og langtidsplanen fram til 2020.

Byggestart i 2018

– Vi tar høyde for at Nordøyvegen bygges. Det legges inn 70 millioner kroner til Nordøyvegen i 2017. Når byggearbeidene kommer i gang i 2018, økes låneopptakene til 513 millioner kroner, og antas å bli 670 millioner kroner både i 2019 og 2020, opplyser Guttelvik.

Tirsdag la fylkesmannen fram sitt forslag til budsjett for 2017, og økonomiplanen fram til 2020. Nordøyvegen får der til sammen drøyt 1,9 milliarder kroner.

Må låne mer etter 2020

– Byggingen av Nordøyvegen anslås å ta fem år. Det vil si at Nordøyvegen står ferdig i 2023. Ettersom økonomiplanen bare går fram til 2020, betyr det at det vil være behov for å ta opp ytterligere lån til Nordøyvegen etter 2020, forklarer fylkesrådmannen.

– Vil Nordøyvegen tynge fylkeskommunens økonomi?

– For økonomiplanperioden vi nå legger fram, vil den ikke det. Vi kommer med en detaljert analyse av de økonomiske konsekvensene ved å investere i Nordøyvegen om et par dager, slik fylkestinget har bedt oss om. Der vil vi beskrive hvordan prosjektet påvirker kontantstrømmen vår, sier Guttelvik og får støtte fra assisterende fylkesrådmann Willy Loftheim.

Fylkestinget kommer til å fatte formelt vedtak om å bygge Nordøyvegen når fylkespolitikerne møtes i Molde 12. til 14. desember. Ettersom Nordøyvegen også skal finansieres med bompenger, må det sendes formell bompengesøknad til Stortinget. Nordøyvegen skal også delfinansieres med penger staten ellers ville ha måttet bruke på ferjene til øyene i 40 år framover.