Meldinga fra togselskapet Green Cargo om at det siste godstoget på Raumabanen kjøres 9. desember, har slått ned som ei bombe i det politiske miljøet i Rauma.

Arne Steffen Lillehagen (V) er nestleder i jernbaneforum for Dovrebanen  og lokalpolitiker i Rauma.

- Jeg ble ikke rent lite forundret da meldinga kom om at Green Cargo gir opp Raumabanen. Dette er den tredje togoperatøren som ikke får til lønnsomhet med godstog til og fra Åndalsnes. Green Cargo startet å kjøre godstog i mars i år, etter at det private CargoLink hadde gitt opp godstogene på Raumabanen. Meldinga om at Green Cargo gir seg, er et alvorlig tilbakeslag for godstransport med jernbane, for Rauma-samfunnet og for utviklingen av en mer miljøvennlig transport , sier Lillehagen til Romsdals Budstikke.

- Hva ser du blir ringvirkningene for Rauma når det ikke lenger skal kjøres godstog på banestrekninga?

- Den blir ikke god. Jeg har nesten ikke lyst til å tenke på virkningene dette kan få i et lengre perspektiv. På kort sikt vil nedlegging av godstoget ramme dem som arbeider direkte med togene og på terminalen, og med tilførselstransport av gods til og fra Åndalsnes. Spørsmålet er hvordan virkningen blir på lengre sikt. Vil Jernbaneverket trappe ned mannskapene på Raumabanen og redusere investeringene og standarden på banen? Sier Lillehagen.

- Fra regjeringen og Stortinget er det uttalt målsettinger om å få mer av godstransporten over fra veg til bane og skip. Hvordan samsvarer målsettingene med at det ikke lenger skal gå godstog på Raumabanen?

- Det ser ut til at det er enklere å sette seg ambisiøse klimamål enn å legge til rette for at ting skal skje i praksis. Jeg har vært blant dem som mener jernbanen må få bedre rammevilkår. Mener man alvor med at det skal gjøres klimatiltak og få ned utslippene av klimagasser, vil transport med jernbane være et viktig tiltak.

- Hva slags rammevilkår mener du bør forbedres?

- Jeg tenker ikke på subsidier, men på det som kan stimulere til økt togsatsing, incitament.  Jeg er styreleder i Rauma Energi, og i kraftbransjen opererer myndighetene med det som heter grønne sertifikat. Det er tilskudd kraftselskap får når det bygges ut mer fornybar kraftproduksjon. Hvorfor skulle ikke jernbanetransport også få grønne sertifikat? Det er en utfordring myndighetene må ta, sier Arne S. Lillehagen.

- Er godstog på Raumabanen et tapt slag?

- Det skal noe til før vi gir helt opp. Men det er et tankekors at tre godsoperatører har forsøkt, men gitt opp fordi de ikke får lønnsomhet i godstogene på Raumabanen. Jeg mener nøkkelen til videre godstransport på jernbane ligger i at godsoperatørene får bedre rammevilkår å drive under, sier Lillehagen.