– Skal vi videreutvikle skolen, må vi ha fokus på resultatene og drøfte hvordan vi gjør ting, sier fagsjef Ivar Vereide.

Fredag hadde han evalueringsmøte på Bergmo ungdomsskole. I løpet av en toårsperiode skal alle skolene i kommunen gjennom tilsvarende statusmøte.

Oppfølging

– Vi ønsker et likeverdig utdanningstilbud i moldeskolen. Derfor tar vi utgangspunkt i praksis og mye dokumentasjon vi får fra skolene hvert år i form av prøveresultater, standpunktkarakterer og trivselsundersøkelser. Så må vi bruke dette for å tilrettelegge for bedre opplæring. Pedagogisk ledelse er et viktig tema, sier Vereide.

Skjevik og Langmyra har allerede vært gjennom en slik runde. Vågsetra og Sellanrå er de neste før jul. I disse møtene er sentrale parter med, som PPT, FAU og tillitsvalgte lærere og elevråd.

– Utgangspunktet er at vi har et ansvar for å følge opp hvordan skolene arbeider i forhold til læreplanen, sier Ivar Vereide, fagsjef skole i Molde kommune.

Søker samordning

Strukturen på evalueringsmøtene er den samme på barneskolen og ungdomsskolen. Grunnpilarene er læringsutbytte, læringsmiljø og læringsledelse (klasseledelse), samt samarbeid mellom skole og elever med foresatte.

– I møtene setter vi flere delmål, som skolen skal jobbe med, og vi tar en ny runde etter et halvår for å se om vi har fått den positive utviklingen vi ønsker. Det at vi har fokus på resultat oppleves som positivt.

Fagsjefen poengterer at det ikke er en kontroll av skolen, men en drøfting av praksis. Alle som er med i møtene får komme med sine innspill fra de respektive ståsteder. Denne drøftingen skaper en bevisst holdning til hvordan man gjør ting.

– Vi prøver å knytte det vi diskuterer opp mot føringene for god praksis og det vi vet gir god effekt. Håndtering av bråk og uro i klasserommet er et element vi vet er viktig. I det materialet vi har kommer det fram mye om hvordan elevene og lærerne oppfatter læringsmiljøet, sier Vereide.

– Det er et interessant arbeid å holde på med. Fra kommunens side er det ønskelig at vi samordner oss mer på flere områder i skolen. Det opplever jeg at rektorene ønsker også, så vi er i gang med å få frem felles struktur på flere områder nå, forklarer Vereide.

Forbedring

Rektor ved Bergmo ungdomsskole, Frank O Sæther, opplevde møtet med fagsjefen som spennende.

– Det er alltid ting vi kan bli bedre på. Sjøl om vi ikke har de store utfordringene enkeltvis, er det hele tida forbedringspotensial. De konstruktive spørsmålene en slik evaluering gir oss skal hjelpe oss videre, sier Sæther.

Han karakteriserer det som lærerikt og nyttig med en slik gjennomgang. Han har funnet noen prosesser de kan bruke for å forbedre seg i framtida.

– Vi vet at det er mye kompetanse på skolen, men den er kanskje ikke godt nok fordelt. Hver lærer gjør ting litt forskjellig. Hvis vi klarer å samles om den beste praksisen ved skolen, og sjekke med forskning at vi er på rett spor, kan vi utvikle oss.

– En ting vi har jobbet mye med i det siste er det som går på automatisering – pugging som det het i gamle dager. Det var i lang periode et fyord. Men vi er nødt til å automatisere mer for å frigi hjernekapasitet for å løse sammensatte spørsmål. Det jobber vi med konkret, også med digitale verktøy. Det er viktig at vi kan løse oppgaver uten kalkulator eller google, sier Sæther.

Han har sett litt på skoleporten.no, hvor Molde-skolen kommer ut ganske gjennomsnittlig for landet.

– Er det godt nok? Vi er kanskje litt for gjennomsnittlig, og man må være skjerpet og villig til å bevege seg framover for å bli bedre. Det er vi ved Bergmo klare for, sier Sæther.