Brødrene Midthaug økte omsetningen fra 160,3 millioner kr i 2014 til 163,9, millioner kr i fjor. Driftsresultatet gikk i samme tidsrom ned fra 2,2 til minus 7,1 millioner. Resultat før skatt sank fra 1,0 million kr til minus 8.4 millioner kr.

De viktigste produktene til Brødrene Midthaug er trapper, rekkverk og balkonger til yrkesbygg og leiligheter.

Årsaker

Erland Pettersen, som kom inn som adm. direktør i Brødrene Midthaug AS i oktober i fjor, lister opp tre grunnleggende årsaker til underskuddet:

  • – Hovedårsaken var først og fremst en omsetningssvikt som påvirket topplinja, og da spesielt i førstehalvår. Vi var rigget for en høgere omsetning, og evnet ikke å kutte kostnader tilstrekkelig til å kunne håndtere denne svikten.

  • Selskapet hadde også store ekstraordinære kostnader tilknyttet flere delprosjekter innen omstilling og restrukturering. Dette var både organisatoriske tiltak og større IT-prosjekt.

  • I en periode med lav ordreinngang i 2014 og  første halvår i 2015, ble mange prosjekt solgt inn med for lave priser. Påfølgende økte råvarepriser forsterket et allerede svakt utgangspunkt, og flere prosjekt gikk med tap.

– Hvordan har utviklingen vært så langt i år?

– Det er stor aktivitet i prosjektmarkedet innen bygg og anlegg i de fleste regioner i landet. Spesielt på Østlandet er det nå enorm aktivitet. Vi har nå en positiv utvikling i ordreinngangen, markedet er med oss og omsetningen er i henhold til budsjett  første halvår, tross en svært tøff konkurranse.

Utfordringer

– Vi har fortsatt noen utfordringer før vi er der vi skal være med tanke på driftsresultatet. Men selskapet er på rett veg, og det er god grunn til optimisme med tanke på framtida.

– Har den generelle økonomiske nedturen som følge av oljeprisfallet også virket inn på Midthaug?

– Den har totalt sett ikke påvirket oss så langt. Unntaket har vært Stavanger-regionen, hvor markedet har vært svakt over tid.

 – Hvilke grep har dere tatt for å møte utviklingen?

– Det er iverksatt og gjennomført en rekke interne forbedringstiltak av både organisatorisk, strukturell- og strategisk karakter. Dette begynner vi nå å se effekten av.

 – Hvor sterk er konkurransen?

– Til tross for stor aktivitet, er det voldsomt prispress i markedet. Både regionale, nasjonale og ikke mist aktører fra lavkostland i Øst-Europa, framtvinger lave marginer.

 – Hvordan er utsiktene framover?

– Potensialet i markedet er stort, og det er ingen ting som tyder på at dette totalt sett vil svekkes i nær framtid. For oss er det nå viktig å øke konkurransekrafta i tida som kommer, slik at vi både opprettholder og videreutvikler oss i markedet.

– Hva er det viktigste markedet?

– Entreprenørmarkedet er det desidert største. Vår leveranse til dette prosjektmarkedet utgjør ca. 80 prosent av vår totale omsetning, sier Erland Pettersen.

70 på Kleive

Brødrene Midthaug har nå totalt ca. 70 medarbeidere på Kleive. De er ansatt i konstruksjonsavdelingen, produksjonen og administrasjonen.

I tillegg har Brødrene Midhaug egne regionavdelinger innen salg- og prosjektledelse, som dekker Trøndelag, Østlandet, Møre og Romsdal, Hordaland og Rogaland.

Totalt det der ca. 35 medarbeidere. Ut over det har Brødrene Midthaug også agenter og leverandører som gjør at bedriften er representert i stort sett hele landet.