Det opplyser teknisk sjef Arnstein Lervik ved I.P. Huse AS på Steinshamn. Ordren vil gi I.P. Huse 1–2 måneders beskjeftigelse. Vinsjene skal leveres i tidsrommet fra februar til august neste år.

Vinsjene inngår som en del av en utstyrspakke Rolls-Royce skal levere til båtene. Rolls-Royce står som kjent for all markedsføring og salg av I.P. Huses produkt.

Kjærkommen

– Slik markedet ser ut nå, er dette en veldig kjærkommen ordre for oss. Den gir oss en lengre tidshorisont, og passer veldig godt inn. Det dreier seg også om et marked hvor vi ikke har vært inne på lenge. Dette er en viktig kontrakt for oss å få, slik at vi kan komme oss inn på flere marked, sier Arnstein Lervik.

Rolls-Royce skal levere utstyrspakker til totalt 13 tug’er Edison Chouest Offshore har bestilt. Båtene skal brukes til buksering, tauing og eskorteoperasjoner. Taubåtene I.P. Huse skal levere vinsjer til, er noen av de støste som er bygd.

Utstyrspakken fra Rolls-Royce omfatter også bl.a. propellanlegg. Det er de fem største av de 13 båtene som får vinsjanlegg fra I.P. Huse, Hver båt skal ha èn vinsj foran og én bak, til sammen ti vinsjer.

Edison Chouest Offshore er et av verdens største offshorerederi, og har vært en stor kunde for norske utstyrsleverandører gjennom mange år – deriblant I.P. Huse.

Flere bein

Arnstein Lervik sier I.P. Huse ser etter flere bein å stå på.

– Disse båtene er mindre enn dem vi vanligvis leverer vinsjanlegg til. Vi ser at det blir bygd ganske mange båter av denne typen i verden på årsbasis, sier Arnstein Lervik.

– Er det andre prosjekt dere nå jobber med?

– Det er det. Men offshoremarkedet er veldig vanskelig nå. Vi jobber derfor også inn mot andre marked, som vannkraft. «Vi ser oss om etter andre typer oppdrag hvor vi kan utnytte våre fortrinn innenfor stormaskinering og håndtering av tunge komponenter, sier Arnstein Lervik.

I.P. Huse går ikke ut med verdien på ordren.